Elokuvamatkailu vielä lapsenkengissä
Elokuvatuotantojen ympärille syntyy Suomessa vielä vähän muuta yritystoimintaa. Uusia elokuviin liittyviä yritysideoita on kuitenkin parhaillaan hautumassa myös Turussa, projektisuunnittelija Johanna Harju Länsi-Suomen elokuvakomission elokuvamatkailuhankkeesta kertoo.
Elokuvamatkailuhanke alkoi viime syksynä ja kestää ensi vuoden loppuun. Hankkeen tavoitteena on synnyttää parikymmentä uutta tuotetta.
– Jotain muuta kuin t-paitoja ja mukeja, Harju huomauttaa.
Turussa liikeideat voidaan yhdistää Vares- tai Rölli-elokuviin sekä Voice of Finlandiin. Yksi jo toteutunut idea oli Matkapoikien järjestämä ryhmämatka Voicen kuvauksiin.
– Teimme hankkeen alussa selvityksen alan kansainvälisistä menestystarinoista. Selvityksessä kävi ilmi, että elokuvamatkailu on aika lapsenkengissä vielä muuallakin kuin Suomessa. Esimerkiksi Ruotsissa Ystadin kaupunki on nyt tunnettu Wallander-elokuvien näyttämönä ja siellä käy paljon turisteja. Kaikki lähti kuitenkin siitä, että ihmiset tulivat oma-aloitteisesti ja vasta sitten kaupungissa alettiin miettiä, mitä heille voitaisiin tarjota.
Tähän mennessä hankkeeseen on kerätty kiinnostuneita yrityksiä ja järjestetty kaksi työpajaa, joissa ideoita on käsitelty. Lisäksi yritykset saavat yrityskohtaista konsulttiapua. Hankkeeseen voidaan ottaa vielä uusiakin yrityksiä, Harju kertoo.
ELY-keskuksen rahoittaman elokuvamatkailuhankkeen budjetti on noin 300 000 euroa.
–pv