Tilitoimistoille tuore toimialastandardi

Suomen Taloushallintoliitto julkisti kesällä hyvän toimintatavan ohjeistuksen, toimialastandardi TAL-STAn. Se määrittelee millaista on luotettava, korkealaatuinen ja eettisten toimintaperiaatteiden mukainen tilitoimistopalvelu. Toimialastandardi on tarkoitettu kaikille ulkoistettuja taloushallintopalveluita tarjoaville toimijoille.

– Liitto on julkaissut ensimmäisen hyvän toimintatavan ohjeistuksen jo 1980-luvulla, mutta nyt voimassa oleva on laajin, johtaja Sirpa Airola Suomen Taloushallintoliitosta kertoo.

Standardin keskeisin uusi painotus on pyrkimys rohkaista tilitoimistoja yksilöllisempään asiakaspalveluun.

– Kun tilitoimisto tutustuu asiakkaan toimialaan se pystyy tuottamaan parempia raportteja. Palvelun lähtökohtana on silloin kysymys: ”Mitä yrittäjä tästä saa?”. Asiakkaat ovat erilaisia ja jokaisen pitäisi kokea, että juuri hän saa hyvää palvelua, Airola sanoo.

Tiiviimmin asiakaslähtöisen palvelun esille tuominen on myös keino parantaa alan houkuttavuutta.

– Tilitoimistotyöllä on vielä rasitteena mielikuva yksitoikkoisesta puurtamisesta numeroiden kanssa. Oikeasti ala on erittäin kiinnostava ja monipuolinen, kun siihen pääsee sisälle, Airola huomauttaa.

Suomen Taloushallintoliittoon kuuluu noin 800 toimipaikkaa. Liiton sisäisessä valvonnassa toimialastandardi on jatkossa myös tilitoimistotarkastustoiminnan perusteena.

Lisääntyvä byrokratia arveluttaa

Kentällä uusi toimialastandardi herättää ristiriitaisia tunteita.

– On toki hyvä, että on standardi, joka erottaa järjestäytyneet tilitoimistot järjestäytymättömistä ja yhtenäistää käytäntöjä. Se on ilman muuta asiakkaan etu. On kuitenkin pelätty, että standardi lisää byrokratiaa ja sitoo tilitoimistoja liikaakin. Vielä ei tiedetä, mitkä toimintavapautemme rajat tulevat olemaan, Turun Seudun Tilitoimistot Ry:n puheenjohtaja Maarit Heinoja sanoo.

Asiakkaan yksilöllinen palvelu toteutuu Heinojan mielestä tilitoimistoissa jo nyt. Yrityksen taloushallinto tehdään taloushallintoliiton suositusten mukaan, mutta asiakkaat ovat erilaisia ja tarvitsevat erilaisia palveluja ja neuvoja.

– Standardi lisää raportointia eivätkä samat kaavat sovellu kaikille. Raportointi on myös pois asiakastyöstä.

Suomen Taloushallintoliitto suosittaa, että sen kaikki jäsentoimistot ottavat standardin käyttöön ensi vuoden kesäkuuhun mennessä. Ennen sitä toimistojen on perehdytettävä henkilökuntansa standardin sisältöön ja sen soveltamiseen.

– Se on monen päivän työ ja tulee kalliiksi, Heinoja huomauttaa. Hänen omassa yrityksessään Heinoja Oy:ssä on omistajan lisäksi neljä työntekijää.


Tilitoimistoissa uusi toimialastandardi on otettu vastaan ristiriitaisin tuntein, Turun Seudun Tilitoimistot Ry:n puheenjohtaja Maarit Heinoja sanoo.

pirkko.varjo@y-lehti.fi

Julkaistu 09/2012        
Painotalo Painola, T. Nieminen Oy

Painotalo Painola, T. Nieminen Oy

Graafinen suunnittelu, Kirjansitomoja, Kirjapaino, Painotaloja, Pakkauspalvelu, Pakkaussuunnittelua, Suunnittelu, Suunnittelutoimistoja

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Ruissalon Kylpylä

Ruissalon puistotie 640, Turku

www.ruissalospa.fi

Kokoukset, juhlat, tyhy-päivät, majoitus- ja ravintolapalvelut, sauna- ja allasosasto, oheisohjelmat.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa