Avoin viestintä on uuden yhtiön kantava ajatus
Vuoden alussa Lähivakuutus ja Tapiola ilmoittivat yhdistyvänsä uudeksi keskinäiseksi finanssiryhmäksi, LähiTapiolaksi. Keskusyhtiön lisäksi ympäri maata toimii 19 itsenäistä alueyhtiötä. LähiTapiolan Varsinais-Suomen alueyhtiötä johtaa Olli Aakula.
Miksi fuusio? Yhdistämällä toisen hajautettu palveluverkko ja toisen kattavat verkko- ja puhelinpalvelut uusi vakuutusvetoinen finanssitoimija pystyy tarjoamaan parempaa palvelua ja saa syntyvistä kustannussäästöistä tehokkuutta toimintaan, toimitusjohtaja Aakula tiivistää.
Käytännössä yhtiöt ovat toimineet yhdessä kesäkuun alusta, ja alueen kolmen Lähivakuutusyhdistyksen fuusiot tulevat voimaan vuodenvaihteessa. Yhteisömuodonmuutoksen myötä uusi keskinäinen yhtiö aloittaa 2013 alusta, ja sen vuoden aikana Tapiolan vakuutuskanta siirtyy Lähivakuutukselle.
- Tavoite on, että yhdistymisprosessi olisi valmis vuoden 2014 alussa, Aakula huomauttaa.
Kahta eri yrityskulttuuria leivotaan yhteen avoimen viestinnän avulla tasapuolisuuden periaatetta noudattaen. Samalla tavalla jaetaan hallinto- ja johtopaikat. Aakula muistuttaa, että johdon esimerkillä on olennainen merkitys.
- Muistutan, että työntekijät ja työnantaja ovat samassa veneessä. Luotamme jatkuvaan viestintään ja viestien toistoon. Kannustan kyselemään ja kommentoimaan, eiväthän muut voi tietää, mitä ajattelet, ellet kerro sitä.
Parhaat käytännöt esiin
Henkilökohtaisesti Aakula lähettää säännöllisesti työntekijöille sähköpostitse toimitusjohtajan kirjeen jolla varmistetaan, että viesti on kaikille samanaikaisesti samansisältöinen. Yhdistymisprosessissa järjestetään yhteisiä, vapaamuotoisia tapahtumia ihmisten tutustuttamiseksi toisiinsa. Tutustuminen lisää luottamusta ja helpottaa työntekoa.
Tilaisuuksien istumajärjestys sekoittaa tutut tuntemattomien kanssa, ja keskustelun käynnistysavuksi on otettu muun muassa valokuvat.
- Ymmärrän, että henkilöstö on odottavalla kannalla, ja kukin miettii omaa rooliaan. Mutta muutosta tehdään yhdessä, ja käyttöön otetaan molemmin puolin parhaat käytännöt.
Uusi yhtiö työllistää maakunnassa 140 henkilöä, ja sillä on 15 konttoria 17 eri kunnan alueella. Asiakkaita on noin 100 000. LähiTapiolan tavoitteena on keskittää asiakkuuksia, vahvistaa asemaansa, kasvattaa pankkitoimintaa ja kehittää kannattavuutta.
- Olen vakuuttunut asiakkuuksien sujuvasta ja tehokkaasta hoitamisesta. Yhdistymisprosessi ei hidasta esimerkiksi korvauspäätösten saamista. Vastedes niin päätöksenteko kuin asiointi on entistä lähempänä asiakkaita, Aakula listaa.
Tuoretta finanssitaloa, jossa hoituu vakuutus-, pankki- ja sijoitusasiat, valvoo vahva alueellinen asiakkaista koostuva hallinto, jossa ylimpänä on yhtiökokous. Seuraavissa portaissa, hallintoneuvostossa ja hallituksessa on noin 50 paikallista henkilöä, joukossa yrittäjien vahva edustus. Asiakkaat voivat vaikuttaa myös antamalla palautetta suoraan toimitusjohtajalle ja osallistumalla yhtiökokoukseen.
![]() |
Toimitusjohtaja Olli Aakula muistuttaa avoimen kommunikoinnin tärkeydestä, sillä: - Muut eivät voi tietää, mitä ajattelet, ellet kerro sitä. |
anna-silja.suutarinen@y-lehti.fi