Kuljetusyrittäjä ei kannata valvonnan vähentämistä maanteillä
Raisiolainen Jorma Saari aloitti yrittämisen vuonna 1989. Ensimmäisen työntekijän hän palkkasi 1993, ja samalla yritys alkoi kasvaa. Saari muistelee, että silloin oli mahdollisuuksia, yrittäminen kannatti ja maailma vaikutti erilaiselta.
Nyt firmojen päättäjät vaihtuvat tiheään, toiminta on mennyt kasvottomaksi isojen organisaatioiden rakennemyllerryksessä, tärkeintä on tulos vain ja ainoastaan itselle – yrityskulttuuri on muuttunut totaalisesti.
Nykyään Kuljetusliike Jorma Saari Oy:ssä on 11 työntekijää ja kahdeksan autoa, joista yksi jakeluauto ja loput yhdistelmäajoneuvoja. Yritys hoitaa elintarvikekuljetuksia Hartwallille ja Keskolle ja on rakennustarvikkeiden sopimusajossa.
Yrittäjän osa on vaihtunut vakituisesti tien päällä työskentelemisestä ajojärjestelyihin ja muuhun yrittämisen vaatimaan askareeseen.
- Ajan itse keskimäärin päivän viikossa, Saari arvioi.
Autokohtainen kustannusseuranta näyttää lahjomattomia numeroita, ja tilitoimisto on korvaamaton kumppani taloushallinnossa. Saari kertoo viime tilikauden olleen ensimmäinen, jolloin kaikki autot olivat plussan puolella. Liikevaihto liikkuu 1,6 miljoonan euron tietämillä.
Erikoistuminen tukee kannattavuutta
Teillä liikkuu entistä enemmän ulkomaisia liikennöitsijöitä ja kuskeja, joita työllistävät suomalaiset isot huolintaliikkeet. Saari ymmärtää kotimaisen teollisuuden kustannuspaineet, mutta muistuttaa myös, että perusmassarahdeissa suomalaiset kuljetusliikkeet eivät enää pärjää, eivätkä ole kilpailukykyisiä.
- On erikoistuttava. Meillä niin on käynyt osin sattuman kautta. Elintarvikejakelu on vielä suomalaisilla ja perustuu vahvasti asiakaspalveluun. Siihen on tosin vaikea päästä sisälle tai laajentaa.
Elintarvikkeiden kuljettaminen on raskasta käsityötä, jossa on vähemmän lavatavaraa ja enemmän rullakoita käsiteltävänä. Työtä tehdään kaikkina vuorokauden aikoina, ja vaativuus karsii innokkaita kuljettajia.
Työntekijöiden keski-ikä on neljänkymmenen kieppeillä. Nuorilla, aloittelevilla kuskeilla on halu kierrellä, katsella ja haaveilla. Onpa joku palannut takaisin Saaren leipiin.
Digitaalinen ajo- ja lepoaikojen seuranta ei ole ongelma, vaan on toivotusti vähentänyt kikkailua. Saari kritisoi kuitenkin järjestelmän armotonta joustamattomuutta. Se luo tilanteita, joissa kohteeseen tai kotiin pääsy voi olla vaikka puolesta tunnista kiinni.
- Kumpi on parempi? Että kuski pääsee kotiin lepäämään, vai norkoilee muutaman kymmenen minuutin takia ihan kulmilla?
Suunnitelmat Liikkuvan Poliisin lakkauttamisesta eivät saa Saarelta ymmärrystä. Yrittäjä toivoo, että hommansa osaava LP jatkaa ja valvoo teiden turvallisuutta jatkossakin. Liikkuva Poliisi on kuljetusyritysten tärkeä yhteistyökumppani.
Saari mainitsee suurimmaksi opikseen, että on oltava nöyrä kaikessa tekemisessä, ei kannata takki auki touhuta. Suuria aaltoliikkeitä hän ei ennusta, ja toivoo terveyttä riittävän. Omaa jaksamista mies hoitaa aktiivisella golfaamisella: liikunnan lisäksi peli auttaa unohtamaan työasiat. Perheeseen kuuluu vaimo ja 18- ja 16-vuotiaat lapset.
![]() |
Erikoistuminen elintarvikekuljetuksiin on tukenut kannattavuutta. Jorma Saari muistuttaa, että oman siivun hankkiminen kuljetuksista on työlästä. |
–a-ss.