Harmaa talous kuriin ja valvonta terveelle pohjalle

Puheenjohtajuus pienyrittäjien edustajalle

Kuljetusyrittäjä Teppo Mikkola Mietoisista toimii Suomen Kuljetus ja Logistiikka, SKAL ry:n puheenjohtajana seuraavat kaksi vuotta. Kesäkuussa tehtävään valittu Mikkola on pitkän linjan yhteiskunnallinen vaikuttaja, ja uskoo tulleensa valituksi yrittäjäkentän vahvana asiantuntijana.

Kuljetusalan kovimmat haasteet löytyvät harmaan talouden ja valvonnan piiristä. Kabotaasiliikenne, eli vieraan maan rekisterissä olevalla ajoneuvolla hoidetut maan sisäiset kuljetukset, polkee hintoja, palkkoja ja kuljettajien työehtoja mahdollistaen epäterveen kilpailun ja johtaen pahimmillaan moraalin heikkenemiseen.

Mikkolan mielestä valvonta on riittämätöntä. Vaikka valtiot ovat luomassa pelisääntöjä, tarttuvatko päättäjät asiaan vai jättävät tilanteeseen, jossa röyhkeät syövät suomalaisten leipää.

- Ostajan näkökulmasta laatu jää hintaan nähden toiseksi. Laatujärjestelmät tahtovat jäädä pelkäksi merkityksettömäksi leimaksi juhlapuheen sivulauseessa. Verotus Suomessa on kireämpää kuin Baltian maissa, ja yrittäjien paineet kasautuvat, Mikkola kuvailee.

Kansainvälisen liikenteen kasvaessa Liikkuvan Poliisin lakkauttaminen olisi hirveä isku liikenneturvallisuudelle. Mikkolan mukaan kuljetusyrittäjiä koskee yli 8 000 pykälää – miten niitä valvotaan jatkossa? Päättäjät vaikuttavat kulkevan todella kaukana arjesta.

EU:n idea ontuu

Euroopan Unionista piti tulla maailman kilpailukykyisin talousalue, mutta se rakentaa itselleen ansaa luomalla toimimatonta lainsäädäntöä ja byrokratiaa. Uusia säädöksiä pitää selkeyttää ja luoda resursseja valvontaan:

- Kun suomalainen kuljettaja saa vuodessa kolme sakkoa, menettää ajokortin toisin kuin esimerkiksi virolainen kuljettaja. Nyt jo 10 prosenttia tavaraliikenteestämme hoidetaan autoilla, joita lainsäädäntömme ei kosketa, Mikkola huolehtii.

EU:n ulkopuolelle jättäytyminen vaikeuttaisi liikkuvuutta ja kaupankäyntiä. Yksi ratkaisu on tehostaa työntekoa, ja kannustaa paikalliseen sopimiseen. Mikkola muistuttaa, että pk-yrityksissä on kuitenkin tyytyväistä sakkia töissä.

Sen sijaan velkasaneeraus on harvoin hyvä vaihtoehto. Se on perusteltu ainoastaan silloin, kun siihen joudutaan yrityksestä johtumattomista syistä. Toistuvat saneeraukset haisevat keplottelulle, ja jos kalusto kuuluu rahoitusyhtiölle, se totisesti laittaa sen mielellään kiertoon.

- Ponnistelen edistääkseni yrittäjyyttä ja tuodakseni toimialalle positiivisuutta ympäristö- ja laatuasioita painottaen. Liikenneverotuksessa ajan suomalaisten ja ulkomaisten yritysten tasa-arvoista kohtelua.

Luottamustehtävät vievät Helsinkiin

SKALin puheenjohtajuus voi kestää neljä kautta, eli kahdeksan vuotta. Mikkola on myös Suomen Yrittäjien varapuheenjohtaja, ja tehtävä on tuonut paljon kontakteja ja apua, jota mies auliisti kertoo tarvitsevansa myös toimihenkilöiltä. SY:n varapuheenjohtajuus on haikea jättää, mutta Mikkola ei ole enää syksyn valinnoissa ehdolla.

Tehtävät muun muassa SY:n liikennevaliokunnassa ja SKALin kuorma-autoilijain reumasäätiössä jatkuvat yhä. Lukuisiin luottamustehtäviin valittu Mikkola tietää, että valta tulee kentältä samoin kuin voima: on tultava kuulluksi, jos takana on kentän tuki.

Työt vievät Mikkolan liki viikoittain Helsinkiin. Hän toteaa arvostavansa luottamustehtäviään, ja kiittää sähköposti- ja onnittelutulvasta.

- Käytän kuitenkin edelleen enemmän huomiovaatteita kuin tummaa pukua.

Alan tulevaisuudesta Mikkola ajattelee, että kuljettaminen ei suinkaan vähene, vaan lisääntyy. Ala monipuolistuu, kasvaa ja tarjoaa töitä nuorille. Sitä ennen pitäisi ratkaista kuljetusyrittäjien työaikadirektiivin kiemurat, joita Mikkola nimittää farssiksi. Eu-kollegoiden ytimekäs tuomio kuuluu: Pah! Mahdoton valvoa. Ei synnytä muuta kuin kustannuksia.

- Ei kuljetusala mikään auringonlaskun ala ole, mutta olemme huolissamme asiakkaistamme. Päättäjiä muistuttaisin siitä, että jos tavara ei liiku, ei riitä maksajia teidänkään palkoillenne.


Kuljetusyrittäjä Teppo Mikkola Mietoisista toimii Suomen Kuljetus ja Logistiikka, SKAL ry:n puheenjohtajana seuraavat kaksi vuotta: - Ponnistelen edistääkseni yrittäjyyttä ja tuodakseni toimialalle positiivisuutta ympäristö- ja laatuasioita painottaen.

anna-silja.suutarinen@y-lehti.fi

Julkaistu 10/2012        

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Ravintola Prego

Uimahallintie 2, Kaarina

www.ravintolaprego.fi

KP 60 + 25, R 80, myös kokous-ja catering -palvelut.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa