Omien koirien tarpeet synnyttivät liikeidean

Lyhytkarvaisen koiran ulkoilu voi talvipakkasilla jäädä vähäiseksi, ellei päällä ole lämmittävää takkia. Arimmat koirat ilahtuvat jopa töppösistä, yrittäjä Anna Helminen sanoo. Idea pienten koirien vaatteista on muotoutumassa hiljalleen liiketoiminnaksi. Yrityksen nimi NaNi Design on johdettu Helmisen omien koirien Nalan ja Ninjan nimistä.

– Koirani ovat nyt 2- ja 5-vuotiaat. Aikoinaan etsin pennuille tarkoitettuja ulkoiluvaatteita, mutta niitä ei kaupoissa juuri ollut. Siitä idea pienten koirien vaatteista syntyi, Anna kertoo.

Turun kauppakorkeakoulussa opintojaan viimeistelevä Helminen perusti yrityksen Nuori Yrittäjyys -kurssilla. Sieltä NaNi Design pääsi yrityskiihdyttämö Protomoon ja nyt luovien alojen yrityshautomo Creveen. Liikeidea on ollut alusta asti selvä, joskin matkan varrella se on entisestään kirkastunut.

Helmisen yritys tähtää alusta asti kotimaan markkinoiden lisäksi ulkomaille. Tunnusteluja tehdään parhaillaan Venäjällä ja Japanissa.

– Maat ovat kiinnostavia, koska potentiaalia on paljon ja suomalaisia tuotteita arvostetaan. Esimerkiksi Japanissa on noin kolmetoista miljoonaa koiraa, joista suurin osa on pieniä.

Koira ei ole leikkikalu

Koirien pukeminen kylmää vastaan on eri asia kuin niiden pynttääminen huvin vuoksi, Anna muistuttaa.

– Koirat eivät ole nukkeja eikä niitä pidä pukea pelkästään pukemisen vuoksi.

Kauppakorkeakoulu on antanut nuorelle yrittäjälle hyvät valmiudet alkavan yrityksen liiketoiminnan suunnitteluun. Yrittäjyyteen ei erityisesti kuitenkaan ole kannustettu, ellei NY-kurssia oteta lukuun. Opiskelijoiden keskuudessa on kuitenkin Annan mielestä tapahtunut selkeä muutos.

– Yrittäjyys on noussut kiinnostavaksi vaihtoehdoksi. Nuoret ovat myös hyvin avoimia, kannustavia ja valmiita auttamaan toisiaan.

Tulevaisuudessa Anna toivoo työllistävänsä useita ompelijoita, eikä laajentaminen myös muihin lemmikkieläintuotteisiin ole pois suljettua.


Koirien varustaminen kylmää vastaan on eri asia kuin niiden pynttääminen huvin vuoksi, Anna Helminen sanoo.



Nala ja Ninja ovat jo varsin tottuneita valokuvamalleja.

pirkko.varjo@y-lehti.fi

Julkaistu 10/2012        
J&T Pajunen

J&T Pajunen

Kuljetusliikenne, Kuljetuspalveluja

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Viking Line

PL 265, Turku

www.vikingline.fi

Amorella klo 08:45. Kokoustiloja 12 (10-180 hlöä), Auditorio 180 hlöä. Kokoustilojen kapasiteetti yht. n. 400 hlöä. Monitoimitila Panoraama messu- ja näyttelykäyttöön (max 200, istumapaikat 140) Useita ravintoloita, saunaosasto. Viking Grace klo 20:55. Kokoustiloja 11 (6-230 hlöä) Auditorio 230. Kokousosaston kokonaiskapasiteetti yht. n. 400 hlöä. Kuvaa ja ääntä on mahdollista välittää useaan kokoushuoneeseen ja Club Vogueen samanaikaisesti. Useita ravintoloita, Spa osasto. Ryhmille omaa erikoisohjelmaa – kysy lisätietoja.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa