Aurajoki Oy panostaa palveluun

Kun monet muut metallialan yritykset panostavat erikoistumiseen, on Aurajoki Oy valinnut toisen tien. Se tarjoaa asiakkailleen varsin monenlaisia palveluita.

- Alihankkijan osa on vaikea. Jos meidän asiakkaamme eivät ole kilpailukykyisiä, ovat meidän vitsit silloin vähissä, sanoo Aurajoki Oy:n toimitusjohtaja Toni Casagrande.

Yhtiö pyrkiikin auttamaan asiakkaitaan aina silloin kuin se vain mahdollista ja järkevää – vaikka kysymys ei aina olisikaan ihan metallin pintakäsittelyyn liittyvästä ydinosaamisesta.

- Mietimme järkeviä toimintatapoja yhdessä asiakkaamme kanssa, ja pyrimme ratkaisemaan tämän tarpeet. Miten saisimme aikaan kustannussäästöjä esimerkiksi kuljetuksissa. Voimme vaikka olla tuotteen kokoonpanijoita, jos olemme se viimeinen vaihe ennen kuin tuote toimitetaan loppuasiakkaalle. Me olemme palvelulaitos ja ratkaisukumppani, Casagrande määrittelee.

Talouskriisi on vaikuttanut Aurajoki Oy:n liikevaihtoon dramaattisesti.

- Se putosi vuonna 2009 noin 40 prosenttia, eikä se ole vielä noussut oikeastaan yhtään. Vuosina 2007-2008 tilanne tosin oli ylikuumentunut. Vuotta 2006 voisi pitää normaalina tasona, miettii Casagrande.

Aurassa päämajaansa pitävällä yhtiöllä on viisi toimipistettä, joista neljä on keskittynyt kuumasinkitykseen. Auran lisäksi rautaa sinkitetään Lievestuoreella, Mikkelissä ja Pirkkalassa.

- Turun tehtaalla tehdään elektrolyyttisiä pinnoitteita ja jauhemaalausta, ja siihen meneillään oleva teollisuuden rakennemuutos on vaikuttanut selvästi vähemmän. Siellä pinnoitetaan hienompaa tavaraa esimerkiksi huonekalu- ja sähkötekniikkateollisuutta varten eikä se ole niin suhdanneherkkää.

Aurajoki Oy:n tytäryhtiöllä, Proxocon Oy:llä, on lisäksi kaksi toimipistettä Hämeenlinnassa ja Kannonkoskella.

Tällä verkostolla toimiminen mahdollistaa sen, että yhtiö pystyy toimimaan lähellä asiakkaitaan, mikä on Toni Casagranden mukaan alihankkijalle varsin tärkeää.

- Suomalaisella raudalla on tunteet. Mekin voisimme tehdä kaikki työt Pirkkalassa, mutta en ikinä saisi kaikkea rautaa sinne. Maakunnissa suositaan omia, mikä ei välttämättä ole huono asia. Palvelun läheisyys on meidän valttikorttimme.

Aurajoki-konsernin etuna on myös sen asiakaskunnan monipuolisuus.

- Ei pidä olla yhden kortin varassa. Joka vuosi joku tärkeä asiakas mennyt konkurssiin tai saneeraukseen, mutta se ei ole ollut meille katastrofi. Meidän vahvuutemme on, että meillä on asiakkaita eri toimialoilla, Toni Casagrande toteaa.



Alihankkijan menestyksen avaimet

1. Ole lähellä asiakasta.

2. Älä nojaa vain yhteen tai kahteen asiakkaaseen.

3. Omalla tuotteella pystytään tasaamaan tuotantoa.

4. Henkilöstön joustavuus. Mahdollisesti vuokratyövoiman käyttö.

5. Luottamuksellinen asiakassuhde. On tärkeää, että molemmat tietävät, missä mennään.

6. Ole selvillä asiakkaan taloudellisesta tilanteesta.

Itsestään selvä asia on, että toimitusvarmuus ja laatu ovat asiakkaan vaatimalla tasolla.


Aurajoki Oy on tänä vuonna investoinut 1,5 miljoonaa euroa uuteen kuumasinkityslaitteistoon yhtiön Auran tehtaalla, kertoo Toni Casagrande.

anneli.perkio@y-lehti.fi

Julkaistu 11/2012        
J&T Pajunen

J&T Pajunen

Kuljetusliikenne, Kuljetuspalveluja

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Linnateatteri

Humalistonkatu 7, Turku

www.linnateatteri.fi

Muutautumiskykyinen komeljanttari. Linnateatteri on vuodesta 2003 toiminut turkulainen komediaan, musiikkiin ja maistuvaan ruokaan keskittyvä teatteri, jossa ei turhia jäpitetä.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa