Olli Wigren haluaa olla kaupassa töissä
Olli Wigren aloitti K-market Härkämäen kauppiaana lokakuun alussa. Uuden kauppiaan myötä kaupan valikoimaa on uudistettu ja laajennettu, järjestystä muutettu ja tiloja remontoitu.
- Minulle on tärkeää, että saan tehdä omannäköisen kaupan. Halusin sellaisen kaupan, josta saan myös itse kaiken, mitä tarvitsen, Wigren kertoo.
Vankka kokemus kaupan alalta
27-vuotias Wigren on nuoresta iästään huolimatta ehtinyt kerryttää hämmästyttävän kokemuksen kaupan alalta. Wigren aloitti 16-vuotiaana Paraisilla kesätöissä Sparissa, siirtyi vuonna 2002 Lidlin palvelukseen ja toimi siellä myöhemmin henkilöstökoordinaattorina ja aluepäällikkönä.
- Haluan olla kaupassa töissä. Myymäläpäällikön työ oli enemmän minun juttuni kuin toimistotyöt. Kaipasin asiakaspalvelua. Olen hyvin sosiaalinen ja tykkään jutella asiakkaiden kanssa, Wigren kertoo uransa suunnanmuutoksesta.
- Haluan olla vastaisuudessakin töissä sellaisen kokoisessa yksikössä, jossa tunnen asiakkaani, naamat tulevat tutuiksi ja on tuttavallinen ilmapiiri, Wigren jatkaa.
Haaveena oma kauppa
Oma kauppa on ollut Wigrenin haaveena pitkään. Viime vuonna Wigren aloitti Ruokakeskon kauppiasvalmennuksen Paraisten K-supermarket Reimarissa Carita ja Kim Mattssonin opissa ja suoritti samalla yrittäjän ammattitutkinnon.
Wigren on halunnut tehdä K-market Härkämäestä ruokaisan kaupan. Tuorepuolta on laajennettu ja valikoima on kasvanut lähes tuhannella tuotteella. Myös asiakkaiden mielipiteitä on kyselty muutoksia tehtäessä.
- Esimerkiksi pakkauskokoja on mietitty asiakaskunnan mukaan. Härkämäessä on paljon yksinasuvia ihmisiä, ja he haluavat pienempiä pakkauksia kuin perheet. On tärkeää ottaa huomioon jokainen asiakaskunta, Wigren kertoo.
Wigren haluaa myös tuoda kauppaan paikallisia ja lähellä tuotettuja tuotteita sekä ruuanlaiton uusia trendejä.
Henkilökunnasta huolehtiminen tärkeää
Wigren kertoo, että aikaisemmat tehtävät Lidlissä opettivat hänelle paljon.
- Lidl opetti erityisesti kustannustehokkuusajattelua. Missä pystyy oikeasti säästämään ja mistä ei missään nimessä pidä säästää, Wigren selittää.
Yksi esimerkki asioista, joissa ei Wigrenin mukaan pidä säästää on henkilökunnasta huolehtiminen.
- Työntekijät ovat sanoneet, että he viihtyvät töissä hyvin, ovat tukena ja apuna ja antavat kehitysideoita. Olemme myös menossa myynninkehittämiskurssille yhdessä, Wigren kertoo.
K-Market Härkämäen vanha henkilökunta siirtyi uuden kauppiaan palvelukseen. Wigrenin mukaan hänet on otettu hyvin vastaan.
- Luojan kiitos meillä on kaikilla samanlainen huumorintaju, Wigren nauraa.
![]() |
Olli Wigren uudisti K-market Härkämäen tuoretuotevalikoiman. |
emmi.harju@y-lehti.fi