Auttava ja neuvova tukkuliike
Toinen Turun kuntakohtaisista yrittäjäpalkinnoista tänä vuonna myönnettiin Rannikon Siivoustukku Oy:lle. Yritys on puhdistuspalvelualan täyden palvelun tukkuliike.
- Tuntuu todella upealta näin 33 yrittäjävuoden jälkeen. Tunnustus on alan kannalta vaikuttavaa, sanoo Heikki Rannikko, joka on myös innokas siivousalan järjestöihminen.
- Olen ollut Suomen Siivousteknisen Liiton toiminnassa yli 30 vuotta. Minusta on ollut tärkeää, että on saanut olla mukana tätä alaa kehittämässä.
Heikki Rannikko aloitti yritystoiminnan vuonna 1979, siivouspalveluyrittäjänä Anne-Mari Hurmeen kanssa. Samanaikaisesti alkoi myös siivoustarvikemyynti. Hetkessä yrityksellä olikin myymälän lisäksi myös myyntiedustajia.
Heikki jatkoi yritystoimintaa yksin, kun Anne-Mari lähti opiskelemaan, suorittaen siivousalan ammatinopettajan ja MMM-tutkinnot. Kun hän palasi opettajan työstä yritykseen takaisin vuonna 2005, luovuttiin viimein siivouspalvelusta.
- Yritystoiminta on ollut antoisaa toimintaa. Jatkoimme siivousta pitkään syystä, sillä se mahdollisti ammattitaidon ylläpidon sekä muun muassa ainekokeilujen avulla saimme tiedon tuotteiden sovelluksesta käytännössä. Edelleen teemme testejä tiloissamme arvioiden myymiemme tuotteiden toimivuutta, kertoo Heikki.
- Asiakaspalvelussa kyllä aistii miten asiantuntemukseemme luotetaan, Anne-Mari pohtii.
Siivoustukun tuotevalikoimiin kuuluvat alan tunnetuimpien valmistajien ammattisiivoustuotteet. Esimerkiksi jos siivousaineiden kohdalla tehokkuutta verrataan markettituotteisiin, ovat niiden vaikutukset likaan koostumusten ansiosta tehokkaammat, kertoo Heikki.
Palvelulla saa kiitosta
Yrityksen suurimpia asiakkaita ovat Turun seudun lähikunnat, eräät valtioyhtiöt, erilaiset yritykset ja laitokset sekä muut siivousalan yritykset.
- Myymälässä poikkeavat yksityisasiakkaatkin. Emme käännytä ketään ovelta. Kaikkia palvellaan ja meiltä saa aina apua. Ennen myös isojen siivousalan yritysten työnjohtajat saattoivat käydä hakemassa aineita ja neuvoja. Emme pihtaa tietoa. Joskus tuntuu, että pitäisi perustaa puhelinneuvontapalveluyritys - kysyntää olisi, Anne-Mari naurahtaa.
- Toisaalta isot yritykset ja kunnat ovat keskittäneet nykyään ostonsa, eikä palvelun laatua valitettavasti enää arvosteta kuten aikaisemmin. Asioidessaan kanssamme eri yksiköt saivat juuri sitä haluamaansa palvelua mitä tarvitsivatkin, sanoo Heikki.
- Silloin kun hinta on ratkaiseva, työntekijä ei saa parasta mahdollista tuotetta käyttöönsä. Vanha sanonta, että hyvää ja halpaa ei ole keksittykään, pätee edelleen, toteaa Anne-Mari.
Anne-Marilla oli Helsingin yliopistossa pääaineena suurkeittiötyöteknologia ja sivuaineena puhdistuksen teknologia. Tietoa hyödynnetään järjestämällä hygienia- ja puhdistuspalvelualan koulutuksia esimerkiksi oppilaitoksille tai työyhteisöille. Täsmäkoulutusta tarjotaan eri tilanteisiin ja tarpeisiin.
Auttaminen ja neuvominen ovat tuoneet Rannikon Siivoustukku Oy:lle oman uskollisen asiakaskuntansa.
- Moni asiakas saattaa vielä eläkkeelle jäädessään soittaa tai käydä ja kiittää hyvästä aidosta palvelusta, paljastaa Heikki.
Eläkepäivät eivät ole vielä mielessä, vaikka mahdollinen jatkaja yritykselle löytyykin aivan tiskin takaa. Nuorin poika Henri Rannikko on työskennellyt yrityksessä jo kolme vuotta.
- Tavoitteenamme on aina ollut parantaa ja helpottaa alan työtä ja tekijää laajan, toimivan ja turvallisen tuotevalikoiman sekä asiakaslähtöisen palvelun avulla. Sillä tiellä haluamme jatkaa, toteavat Heikki ja Anne-Mari.
![]() |
Heikki Rannikon yrittäjäpalkitussa perheyrityksessä työskentelevät hänen lisäkseen Anne-Mari Hurme ja Henri Rannikko. Netta Tuittu edessä on ainoa perheen ulkopuolinen kokopäiväinen työntekijä. |
![]() |
Tuotteiden toimivuutta testaamme omissa tiloissamme, Heikki Rannikko kertoo. |
anneli.perkio@y-lehti.fi