Tieliikenteen sujuvuus tärkeää

Suomen tavaravirroista 80 prosenttia kulkee pyörillä. Tämän takia tieliikenteen sujuvuus on Suomelle erityisen tärkeää. Kumipyörä kuljetuksilla on myös tärkeä rooli työllistäjänä. Näin alusti puheenjohtaja Teppo Mikkola Länsi-Suomen Kuljetusyrittäjien 60-vuotisjuhlaseeminaaria marraskuun puolivälissä Turun VPK:n talolla.

Juhlaseminaarin kuumimmiksi aiheiksi nousivat tuoreet ajoneuvojen kokonaismassa- ja mittamuutokset sekä kilpailua vääristävä ulkomainen kabotaasiliikenne. Kabotaasiliikenteen ja harmaan talouden pelätään heikentävän suomalaisten yritysten kilpailukykyä entisestään.

- Verotuksen myötä kuljetusten hinnat ovat nousseet ja suomalaisten kuljetusyritysten asema heikentynyt. EU-direktiivit sopivat huonosti Suomen kaltaiseen harvaanasuttuun maahan, Mikkola moitti.

- Usein keskitytään vain yrittäjien lukumäärään. Liian harvoin mietitään yrittämisen edellytyksiä. Alan kiinnostavuutta pitäisi lisätä. Päättäjiltä on kadonnut käsitys, kuinka tehdään kestävää liikennepolitiikkaa, Mikkola totesi.

Pitkäjänteisyyttä päätöksentekoon

Euroopan parlamentin jäsen Hannu Takkula peräänkuulutti pitkän tähtäimen linjaa ajoneuvojen mitta- ja massamuutoksiin. Tämän hetkisen politiikan ongelmana on Takkulan mukaan se, että ei tiedetä mihin ollaan menossa.

- Miten mitat vaikuttavat tavaraliikenteeseen? Onko muutosten seurauksia katsottu kovinkaan pitkälle?, Takkula kysyi.

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen, kansanedustaja Arto Satonen nosti esiin muutosten vaikutukset tieverkkoon. Hallituksen liikennepolitiikasta uhkaa seurata kevennyksiä tiesuunnitelmiin ja ylläpitoon.

- Millä vehkeillä saadaan ajaa 3-4 vuoden kuluttua, jos teitä ei panna kuntoon ja siltojen kantavuuksia tarkasteta, Satonen ihmetteli.

Kilpailu ulkomailta lisääntyy

Seminaarin viimeisissä puheenvuoroissa käsiteltiin alan tulevaisuutta. Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Timo Lindholm puhui tuotannon ja kaupan tulevaisuudesta ja Turun yliopiston kauppakorkeakoulun logistiikan professori Lauri Ojala puhui logistiikkatoiminnoista ja kumipyöräkuljetuksista tulevaisuuden Suomessa.

- Yleisesti ottaen Suomi on logistisessa mielessä hyvässä tilassa, myös kansainvälisessä vertailussa, Ojala sanoi.

- Kumipyöräkuljetuksissa kilpailu halvemman hintaluokan maista tulee kuitenkin lisääntymään. Suuryritykset siirtävät tytäryhtiöitään halvempiin maihin ja kustannuspaine ajaa kuljetusasiakkaat halvempien kuljetusten markkinoille, Ojala jatkoi.

Ojala ennusti myös alalletulon kynnyksen nousevan pikkuhiljaa, kun investointivaatimukset kasvavat.


Euroopan parlamentin jäsen Hannu Takkulan mukaan politiikan ongelmana on se, että ei tiedetä mihin ollaan menossa.



Yleisesti ottaen Suomi on logistisessa mielessä hyvässä tilassa, myös kansainvälisessä vertailussa, sanoi Turun yliopiston kauppakorkeakoulun logistiikan professori Lauri Ojala.

emmi.harju@y-lehti.fi

Julkaistu 12/2012        
TMK Teollisuuden Mittaus- ja Kalibrointipalvelu Oy

TMK Teollisuuden Mittaus- ja Kalibrointipalvelu Oy

Kalibrointipalvelut, Mittauspalveluja, Optisten tuotteiden valmistus, Tietokoneiden valmistus

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

FresCo Ravintolat Oy - Aitiopaikka

Valtion virastotalo, Itsenäisyydenaukio 2, Turku

www.frescoravintolat.fi

A 200-250, KP 2-50, R 300, S, terassi Aurajoelle, Maaherran edustustila 50 hengelle Aurajoki-näköaloin. Kokouspalvelu: videoneuvottelulaitteet 10, 20 ja 200 henkilölle, langaton verkko, äänentoistolaitteet, AV-laitteet, hää- ja juhlapalvelut, catering, näyttelytila aulassa, lounas arkisin klo 10:45-13:30. Tule paikan päälle tutustumaan. Lue verkkosivuiltamme lisää toiminnastamme ja tutustu myös Raumalla sijaitseviin toimipaikkoihimme, www.frescoravintolat.fi.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa