Suomalaisten automatkat suuntautuvat Eurooppaan
Pohjoismaiden suurin matkailuajoneuvoalan yritys Carawall myy elämäntapaa ja vapautta. Matkailuautolla liikutaan missä halutaan ja milloin halutaan. Vapaa-ajan lisääntyminen saa yhä useamman viettämään lomansa ainakin osittain tien päällä.
– Matkailuauto sopii ihmisille, jotka haluavat liikkua ja nähdä enemmän kuin pakettimatkoilla. Matkailu tarjoaa usein myös perheelle mahdollisuuden viettää aikaa yhdessä, Carawall Oy:n toimitusjohtaja Leo Lindwall sanoo.
Matkailuvaunuilla liikutaan useimmin Suomen rajojen sisäpuolella, mutta matkailuauto suunnataan kohti Eurooppaa. Karavaanareiden matkat ovat pidentyneet, ja suomalaisia matkailijoita näkee usein kaukanakin kotimaasta.
Maakunnan yrittäjäpalkinnosta Leo Lindwall on hyvin kiitollinen ja pitää sitä samalla myös tunnustuksena koko alalle ja sen kehittymiselle. Matkailuajoneuvoalasta on kehittynyt merkittävää liiketoimintaa.
Vaunukauppa alkoi Keskon puhelinsoitosta
Matkailuajoneuvoalan historia alkoi Suomessa varsinaisesti 1960-luvulla, jolloin laajempi vaunutuotanto käynnistyi. Samoihin aikoihin ajoittuu myös Carawallin synty.
Yritys sai alkunsa Leo Lindwallin isän Holgerin sähköliikkeen oheiskaupasta. Holger Lindwall sai eräänä päivänä Turun liikkeeseensä soiton, jossa Keskon edustaja ehdotti hänelle matkailuvaunukauppiaaksi ryhtymistä.
– Toimeen tartuttiin ja alun epäilyt katosivat nopeasti, kun vaunu toisensa perään saatiin myytyä, Leo Lindwall muistelee.
Lindwallit aloittivat matkailuvaunukaupan vuonna 1967, ja kymmenen vuoden jälkeen myynti eriytettiin sähköliikkeestä uuteen osakeyhtiöön, Carawalliin. Sopivaa tilaa vaunukaupalle ei tuntunut löytyvän ennen kuin yritys muutti Raision Haunisiin vuonna 1984.
– Turkulaiset olivat tuolloin sitä mieltä, että muutimme keskelle korpea. Nyt autokaupan ja muun tilaa vievän kaupan sekä kauppakeskus Myllyn levittäydyttyä ympärillemme paikka ei vaikuta lainkaan hassummalta, Lindwall naurahtaa.
Lakimuutos synnytti automarkkinat
Vuoteen 1986 saakka Carawall myi pelkästään matkailuvaunuja. Matkailuautot olivat ylellisyystuotteita, eikä kysyntää juurikaan ollut. Tuona vuonna lakimuutos kuitenkin vapautti matkailuautot autoverosta, mikä käytännössä mahdollisti laajemmat automarkkinat.
Carawall tuo maahan ja myy pääasiassa saksalaisia ja italialaisia matkailuautoja ja -vaunuja. Viime vuonna yritys myi 935 matkailuajoneuvoa, ja yrityksen liikevaihto oli 24,5 miljoonaa euroa.
Raision lisäksi Carawall toimii Porissa, Lahdessa, Espoossa ja Salossa. Yritys tarkkailee markkinoita, ja uudet laajennukset ovat tulevaisuudessa mahdollisia, mikäli sopivia kohteita löytyy.
Alan Pohjoismaiden suurin toimija on ylpeä turkulaisuudestaan ja varsinaissuomalaisuudestaan.
– Kaiken ei tarvitse tulla Helsingistä ja pääkaupunkiseudulta. Espoon liikettä perustaessamme pidimme tärkeänä sitä, että liike on kehä kolmosen ulkopuolella, Lindwall vitsailee.
Leirintäalueissa parantamisen varaa
Matkailuajoneuvoalan kysynnän odotetaan kasvavan etenkin suurten ikäluokkien jäädessä eläkkeelle. Tällöin markkinoille astuu ihmisryhmä, jolla on sekä aikaa että rahaa. Pidemmälle Eurooppaan suuntaaville Baltian nopeutuneet ja yksinkertaistuneet kulkuyhteydet luovat uuden mahdollisuuden.
– Baltian maissa on kova buumi käynnissä. Siellä rakennetaan vauhdilla uusia leirintäalueita, Lindwall kertoo.
Leirintäalueiden laatu ja palvelut ovat matkailuajoneuvolla liikkuessa tärkeitä. Valitettavasti Suomen tilanne on tässä suhteessa huono. Alueet ovat huonokuntoisia, eikä nykyaikaisia palveluja ole tarjolla.
– Kunnilla olisi paljon tehtävää leirintäalueidensa suhteen, Lindwall huomauttaa.
Matkailuautot ja -vaunut ovat tänä päivänä täysin liikkuvia asuntoja keittiöineen ja teknisine laitteineen. Uusien autojen keskihinta on noin 56 000 euroa. Autoja myydään paljon myös käytettynä.
Kesä on omatoimimatkailu sesonkiaikaa, mutta myös talvi- ja hiihtomatkailu tarjoaa mahdollisuuksia matkailuajoneuvojen hyödyntämiseen.
Alan kilpailu on kasvanut, mutta markkinajohtaja ei pidä muita toimijoita niinkään kilpailijoina. Kaikki kun haluavat edistää alaa ja toimivat saman tavoitteen eteen.
– Matkailuajoneuvoalan yrittäjien todellisia kilpailijoita ovat kesämökit, veneet, lentomatkat ja muut vaihtoehtoiset vapaa-ajanviettotavat, Lindwall muistuttaa.
![]() |
Carawallin perustanut Holger Lindwall toimii edelleen Carawallissa Leo Lindwallin (oik.) lisäksi myös hänen veljensä Kim.ja kuvasta puuttuva Tom ovat mukana perheyrityksessä. |
![]() |
Matkailuautojen ja -vaunujen varustetaso on kattava, ja tiloista löytyvät keittiötilat ja -koneet sekä nykyaikaiset elektroniset laitteet. |
![]() |
Viime vuonna Carawall myi 935 matkailuajoneuvoa, joista uusia oli 367. |
Mikko Mentula