Yrityksille tarjotaan jatkuvasti epämääräisiä ja tarpeettomia palveluja sekä lähetetään perusteettomia laskuja

Kiireinen yrittäjä on helppo huijattava

Hakemistopalveluyritys lähetti laskun, vaikka et edes tiedä tilanneesi mitään. Reklamointi on vaikeaa, kun yrityksen puhelinnumerosta vastaa vain automaatti. Tuntuuko tutulta?

– Hakemistopalveluista ei ole yritykselle mitään hyötyä, yrityksen tiedot löytyvät netistä ilmankin. Käytännössä nämä hakemistopalvelut myyvät yrityksille ei-mitään, lainsäädäntöasioiden päällikkö Janne Makkula Suomen Yrittäjistä sanoo.

Tyypillinen huijauksen kohde on yksinyrittäjä, jolle soitetaan ja halutaan ”tarkistaa” jossain hakemistossa muka olevat tiedot. Puhelun päätyttyä yrittäjä on sitoutunut tilaukseen, josta tulee lasku parin päivän päästä. Siinä vaiheessa yrittäjälle on ehkä selvinnyt, ettei hän alun alkaenkaan ollut mukana kyseisessä hakemistossa. Tilauksen peruuttaminen ei kuitenkaan onnistu ja jos laskua ei makseta, sitä karhutaan niin uhkaavasti, että uhri katsoo maksamisen pienemmäksi pahaksi.

– Yrittäjällä ei ole tässä asiassa samanlaista kuluttajansuojaa kuin yksityishenkilöllä. Paras tapa välttyä hakemistohuijaukselta on sulkea puhelin heti, kun huomaa puhelun tulevan tällaisesta paikasta. Mihinkään puheisiin ei kannata ryhtyä, sillä ne tulkitaan äkkiä tilaukseksi, Makkula sanoo.

Huijauksia vastaan verkostolla

Suomen Yrittäjät on parhaillaan kokoamassa yrityksiin kohdistuvien huijausten vastaista verkostoa. Siinä ovat mukana muun muassa tietosuojavaltuutettu, poliisi, sekä eri virastojen edustajia ja elinkeinoelämän järjestöjä. Tulossa on myös selkeät ohjeet siitä, mitkä oikeudet yrittäjällä on saada käyttöönsä harhaanjohtavan markkinoijan nauhoittama myyntipuhelu.

– Henkilötietolain puolelta tulee jo nyt oikeus saada nauhoite tai nauhoitteen purku kirjallisena, mutta käytännössä tämä on vielä hankalaa, Makkula toteaa.

Hakemisto- ja muut huijarit ahkeroivat myös Varsinais-Suomessa. Yrityksiin voidaan koemielessä lähettää perusteettomia laskuja siinä toivossa, että ne maksetaan epähuomiossa. Varsinais-Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Henri Wibom on huomannut, että huijaukset tulevat aaltoina.

– Viime aikoina niitä on ollut aika paljon. Huijarit ovat todella sitkeitä, käyvät toistuvasti kimppuun ja perivät saataviaan uhkaavasti. Kaiken lisäksi he vievät yrittäjiltä valtavasti aikaa, joka pitäisi voida käyttää ihan muuhun.

Wibom neuvoo yrittäjiä hankkimaan kaikki sopimukset kirjallisina. Jos huijauslaskuja tulee, niistä on reklamoitava heti.

Suomen Yrittäjien mukaan joka vuosi noin 130 000 yhden hengen yritystä on harhaanjohtavan markkinoinnin kohteena. Samankaltaisia laskuja kertyy myös muille yrittäjille. Vilpillisiä ja aiheettomia laskuja maksetaan joka vuosi arviolta yli 20 miljoonan euron edestä.

Yrittäjä maksoi oppirahat

Salolainen kuljetusalan yrittäjä joutui hakemistohuijarin uhriksi viime syksynä.

– Se on tarkkaan ajoitettua ja mietittyä hommaa, yrittäjä kertoo.

Huijari soitti ja tarjosi 60 euroa maksavaa palvelua. Yrittäjä luuli asioivansa 118-numeropalvelun kanssa, sillä palvelun nimi kuulosti samalta. Lasku tuli kolmen päivän kuluttua ja silloin yrittäjälle selvisi, että kyseessä ei olekaan yritys, jonka kanssa hän kuvitteli asioineensa. Soitto yrityksen numeroon johti vain puhelinvastaajaan ja ilmoitukseen, jonka mukaan yrityksen asiakaspalvelu on avoinna maanantaista torstaihin klo 9-15. Oli torstai-iltapäivä 20.12. ja joulunpyhät edessä. Seuraavan kerran asiakaspalvelu vastaisi uudenvuoden jälkeen ja siinä vaiheessa lasku oli jo pitänyt maksaa.

– Maksoin laskun kun ajattelin, että pääsen helpommalla, kuin jos joudun käräjöimään yrityksen kanssa. Nyt katson tosi tarkkaan, kenen kanssa asioin, enkä takuuvarmasti osta mitään ilman kirjallista sopimusta. Olisi hienoa, jos laki turvaisi yrittäjällekin jonkinlaisen suojan tällaisissa tapauksissa, nyt me olemme vapaata riistaa huijareille.

Yrittäjä, mieti tarkkaan...

– Onko sinulle jotain hyötyä siitä, että yrityksesi on useissa eri hakemistoissa? Omat kotisivut ovat yrityksen näkyvin osa internetissä ja niiltä asiakkaat löytävät tarvitsemansa tiedot.

Ja varo, kun...

– Sinulle tarjotaan puhelimitse hakemistopalvelua, markkinointikieltoja tai halutaan tarkistaa vanhat tiedot. Mieti etukäteen, missä hakemistossa haluat olla mukana ja jos soitto ei tule sieltä, sulje puhelin välittömästi. Ole tarkkana nimien kanssa: huijarit käyttävät usein nimiä, jotka muistuttavat tunnettuja ja hyvämaineisia yrityksiä.

– Kun tilaat palvelun, hoida asia sähköpostilla ja säästä viestit.


Hakusana ”Yrityshakemisto” tuotti yli neljä miljoonaa osumaa.

pirkko.varjo@y-lehti.fi

Julkaistu 03/2013        
Digipalvelu Aura Oy / DigiAura

Digipalvelu Aura Oy / DigiAura

Digiapu, Digihuolto, Digikauppa, Digitointi

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Ravintola Prego

Uimahallintie 2, Kaarina

www.ravintolaprego.fi

KP 60 + 25, R 80, myös kokous-ja catering -palvelut.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa