Ympäristöteko-palkinto apuna kiristyvillä markkinoilla
Uusikaupunkilainen Nereus Oy voitti Valonian Ympäristöteko 2012 –palkinnon järjestelmällään, joka yhdistää maalämmön ja aurinkoenergian, ja säästää energiaa asunnon ja käyttöveden lämmityksessä.
Palkinto huomioitiin laajalti mediassa ja yritys on hyödyntänyt sitä näkyvästi markkinoinnissaan.
- Palkinnosta on kerrottu esimerkiksi kaikilla messuilla, joihin olemme vuoden aikana osallistuneet, kertoo toimitusjohtaja Kari Järvinen.
- Ihmiset ovat ottaneet sen hyvin vastaan, Ympäristöteko-palkinto arvostetaan todella korkealle, hän arvelee.
Myös Nereuksen asiakkaina olevat isot rakennusliikkeet ovat myös olleet kiinnostuneita palkinnosta.
- Kilpailu on nykyään kovaa. Myynti on ollut varsin haasteellista viime vuoden koko alalla, mutta näkisin, että me olimme silti voittajien joukossa.
Palkinnon jälkeenkin yrityksessä on tehty kehitystyötä.
- Nereus oli aikaisemmin tunnettu lattialämmön jaosta, nyt olemme siirtyneet myös lämmön tuotantoon. Pyrimme koko ajan kehittämään suunnittelua ja tuomaan jotain uutta markkinoille, sanoo Järvinen.
Green Carpetilla uutta tuotekehitystä
Kunniamaininnan viime vuoden kilpailussa matonpesuautollaan saanut Green Carpet Turku Oy on käyttänyt Ympäristöteko-palkinnon logoa kaikessa viestinnässään ja asiakirjoissaan, sanoo toimitusjohtaja Henri Asposalo.
- Ilman muuta siitä on ollut meille hyötyä, vaikkei sitä suoraan voikaan muuttaa euroiksi. Olemme saaneet näkyvyyttä uutisoinnin myötä, ja kuluttajapuolella sillä on huomioarvoa. Mutta julkinen sektori on meidän tapauksessa ollut eniten hereillä. Palkinto huomioidaan kyllä hankintapäätöksissäkin, Asposalo toteaa.
Green Carpetin matonpesuauto oli sikäli jo niin valmis konsepti, ettei siinä ole enää varsinaisesti ollut kehitettävää.
- Sen sijaan meillä on tulossa muuta tuotekehitystä kotitalouspuolen palveluihin. Tavoitteemme on yhdistää matonpesuautossa käytössä oleva vettä ja energiaa säästävä pesuprosessi myös kiinteään pesulaamme, paljastaa Asposalo.
–ap.