Asiakasraadilta suoraa palautetta verottajalle

Verohallinto kerää palautetta ja rakentaa sujuvaa yhteistyötä tilitoimistojen kanssa asiakasraatien kautta. Koko maassa raateja on 7, joista yksi Turussa. Raatiin ilmoittautui paljon halukkaita tilitoimistojen edustajia, joista kahdeksan valittiin edustamaan Varsinais-Suomea ja Satakuntaa.

Turun asiakasraadin vetäjä, Lounais-Suomen yritysverotoimiston linjapäällikkö Merja Porela kertoo, että valinnassa pyrittiin saamaan mukaan erikokoisia toimistoja eri puolilta aluetta. Yksi raatilaisista on yritysekonomi Staffan Sundström, Oy Ab Tili Sydwestin toimitusjohtaja Paraisilta.

Sundström kokee tehtäväkseen ehdottaa parannuksia käytäntöihin ja toimia tiedonvälittäjänä yritysten ja verottajan välillä joustavuutta lisäten. Raati palvelee kaikkia osapuolia.

- Onhan verottajankin ollut vaikea tietää, miten tilitoimisto toimii, Sundström huomauttaa.

Verotili-palveluun on tehty tilitoimistojen toivomia uudistuksia, joita Porelan mukaan toteutetaan resurssien mukaan. Esimerkiksi nyt kausiveroilmoitukseen tulostuvat verohallinnon tilinumerot, joka helpottaa maksutapahtumaa. Verotilin etusivulla näkyy saldo korkoineen, jolloin viivästysseuraamuksetkin tulevat huomioitua.

- Kevään kuluessa palveluun on myös tulossa kokonaiskuva asiakkaista, jolloin tilitoimistossa on helpompi hahmottaa tilanne, Porela mainitsee.

Sundström toivoo, että verottaja jossain vaiheessa hyväksyisi sähköpostin käytön, joka lisäisi joustavuutta ja nopeutta.

- Verottaja on ainoa viranomainen, joka ei sitä hyväksy. Toivomme myös suoria puhelinnumeroita, sillä vaihteen kautta päätyy usein aivan väärään paikkaan, Sundström toteaa.

Porela toivoo, että vasta käynnistyneiden asiakasraatien suhteen oltaisiin pitkäjänteisiä. Raadit kokoontuvat pari kertaa vuodessa, mutta raatilaiset lähettävät palautetta jatkuvasti.

Porelasta aktiivinen palautteen antaminen on hyvä asia. Jatkossa vältetään kesällä voimaan astuvia uudistuksia. Palautusmenettelyn uudistus ei ollut kovin onnistunut juuri ajankohdan takia, ja ohjeistuksenkin on syytä olla selkeämpi. Tiedottamista on parannettu sähköisellä uutiskirjeellä.

Ensimmäisessä asiakasraadissa kerättiin palautetta myös osakeyhtiöiden veroilmoituspalvelusta, jota Verohallinto on lanseeraamassa kevään aikana. Käynnissä on myös puhelinpalvelupilotti, jossa kokeillaan omaa palvelunumeroa tilitoimistoille. Mukana on 160 tilitoimistoa ympäri Suomen. Myös ratkaisuja sähköiseen viestinvaihtoon selvitellään.

Suomen Yrittäjien vero- ja rahoitusvaliokunnan jäsen Sundström toivoo raatien jäävän vakituiseen käytäntöön, sillä tilitoimistot ovat yritysverotuksen tärkein kumppani.

Koko verohallinnon kattava asiakasraatitoiminta on aivan uutta. Kokemusten myötä Porela uskoo aiheiden ja ison uudistuksen jalostuvan entisestään:

- Tämähän on meidän tuotekehittelyämme, Porela päättää.


Kirjanpitäjä Jaana Wallenius ja toimitusjohtaja Staffan Sundström antavat aktiivisesti palautetta verohallinnolle asiakasraadin kautta.



Turun asiakasraadin vetäjä Merja Porela toivoo raatilaisilta pitkäjänteisyyttä vasta käynnistyneeseen työhön. Hyväksi todettuja uudistuksia toteutetaan resurssien mukaan.

–a-ss.

Julkaistu 03/2013        
Rockfun Promotions & Agency Oy

Rockfun Promotions & Agency Oy

Juontajapalvelut, Konsultointipalveluja, Mainosspiikkaus, Mediatoimistoja, Ohjelmatoimistoja, Promootiopalvelut, Viestintätoimistoja, Äänimainontaa

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Linnateatteri

Humalistonkatu 7, Turku

www.linnateatteri.fi

Muutautumiskykyinen komeljanttari. Linnateatteri on vuodesta 2003 toiminut turkulainen komediaan, musiikkiin ja maistuvaan ruokaan keskittyvä teatteri, jossa ei turhia jäpitetä.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa