Toiminta Suomessa, kasvu merten takaa
35 vuotta sitten Liedossa piilolinssinesteiden valmistamisen aloittanut Piiloset viettää tänä vuonna juhlavuottaan työn merkeissä – ja tuotantoaan kasvattaen.
- Meillä on juuri valmistunut kaksi uutta tuotantolinjaa, joilla voimme nostaa kapasiteettiamme aluksi nelinkertaiseksi. Teoriassa enemmänkin, sanoo toimitusjohtaja Seppo Isomäki. Yritys on palkannut vuoden sisään myös toistakymmentä uutta työntekijää. Yhteensä yritys työllistää tällä hetkellä 46 henkeä.
Uutta kapasiteettia tarvitaan, sillä Piiloset-tuotteiden vienti on kasvanut huimasti. Kasvua on haettu aktiivisesti merten takaa, vaikka vientiä on myös joka puolelle Eurooppaa.
- Suurin vientimaamme on Brasilia ja kakkosena tulee Algeria. Viime vuonna veimme Brasiliaan 36 konttia nesteitä – nyt tulemme viemään saman verran kesään mennessä, mainitsee Isomäki.
Piilosetin kasvu on lähtenyt reippaammin käyntiin viimeisten kolmen vuoden aikana. Vientiin menee eniten tuttua BioSoak-nestettä, jonka biohajoava ainesosa tekee siitä kaiken lisäksi myös ympäristöystävällisen.
- Vuoden 2010 vaihteessa lanseerasimme uuden hyaluronaania sisältävän, silmiä kosteuttavan piilolinssinesteen BioTwinin, jolle haemme myös uusia markkinoita maailmalta, Seppo Isomäki kertoo.
Eri maissa on eri käytännöt, joten markkinoilla menestyäkseen pieni suomalaisyritys tarvitsee oikeat yhteistyökumppanit.
- Brasiliassa jakelu tapahtuu apteekeista, joten meillä on yhteistyökumppanina paikallinen lääketehdas. Mutta esimerkiksi Meksikossa piilolinssinesteitä myydään hyvin monenlaisissa paikoissa. Apua olemme saaneet muun muassa Finprosta, jolla on tosi aktiivista toimintaa, Isomäki kiittää.
Suomen markkinat ovat pienet Piilosetille, varsinkin kun koko alan myynti on Suomessa vähentynyt. Hoitonesteistä alle viisi prosenttia myydään kotimaassa. Toisaalta taas yrityksen reseptinmukaisilla vahvuuksilla valmistamista Free Form –silmälasilinsseista 90 prosenttia jää Suomeen.
- Kotimaiset optikot tilaavat meiltä. Mutta täytyy muistaa, että Suomen markkinoiden volyymista 70 prosenttia on ulkomaisten ketjujen hallinnassa, huomauttaa Isomäki.
Piiloset sen sijaan tukeutuu vahvasti kotimaiseen, ja vieläpä hyvin pitkälle myös paikalliseen tuotantoon.
- Peruslähtökohtana on kotimaisuus ja mahdollisimman suuri paikallisuus. Jos Piiloset laajentuu, kaikki se jää Suomeen. Toimintaverkostomme on lähellä. Voimme tehdä yhteistyötä, mikä on järkevää. Kaikkeahan ei pysty tekemään itse, sanoo Isomäki.
Piiloset menestystekijät:
1. Tulevaisuudenusko. Jollei sitä ole, ei edes ponnistele.
2. Tuotekehitys ja sen kärjessä oleminen: pitää olla kilpailukykyinen ja paras jossakin, silloin on mahdollisuuksia.
3. Järjestelmien ja osaamisen pitää olla siinä kunnossa, että voi toimia.
4. Sen jälkeen: työtä, työtä ja työtä.
![]() |
Seppo Isomäki esittelee Piiloset-pullojen portugalin- ja arabiankielisiä etikettejä. |
anneli.perkio@y-lehti.fi