Startup Journey -kiihdytysohjelmasta ponnistaa lupaavia yrityksiä

Boost Turun Startup Journey -kiihdytysohjelma toteutetaan tänä kesänä jo neljännen kerran. Kymmenviikkoisen ohjelman tarkoituksena on saada mukaan valitut tiimit lähtöpisteestä mahdollisimman pitkälle ja lähelle maksavia asiakkaita. Mukaan päästäkseen tarvitsee hyvän idean ja tiimin, joka pystyy sen toteuttamaan.

- Opiskeluaika on hyvä ajankohta lähteä tekemään asioita. Itse tekemällä oppii paljon enemmän asioita kuin koko opiskeluaikana, sanoo Startup Journey -ohjelmaa koordinoiva Robert Lang. Boost Turku on opiskelijavetoinen yrittäjyysyhteisö, jonka tarkoituksena on innostaa korkeakouluopiskelijoita yrittäjyyteen.

- Tarvitaan uusia yrityksiä, jotka haluavat valloittaa maailman. Yrittäjyys on yksi niistä asioita, joilla viedään Suomea eteenpäin.

Startup Journeyllä tiimit lähestyvät yritysideoita markkinalähtöisesti. Olemassa olevaan ongelmaan lähdetään etsimään ratkaisua ja eri ratkaisuvaihtoehtoja testataan mahdollisilla asiakkailla. Kiihdytysohjelma onkin tuottanut hyviä tuloksia.

- Nyt alkaa tulla sellaisia yrityksiä, jotka pääsevät eteenpäin. Esimerkiksi kotihoidon työvälineeksi suunniteltu NurseBuddy valittiin Dubliniin terveydenhuoltoalan HealthXL-kiihdyttämöön, Lang kertoo.

Kiihdyttämön hyvistä tuloksista esimerkkeinä ovat myös viime vuonna mukana olleet Rival Games ja Shopped.

Shopped tuo virtuaalimaailman ruokakauppaan

Viime kierroksella mukana ollut Shopped kehittelee älypuhelimiin ostossovellusta, joka käyttää hyväkseen tuotelokaatiota ja sisätilapaikannusta.

- Älypuhelimia käytetään nykyään joka paikassa, mutta ei vielä ruokakaupassa. Shopped tuo virtuaalimaailman myös ruokakauppaan, sanoo Shoppedin Tuomas Vuori.

Sovellus kokoaa käyttäjän ostoslistat, näyttää tuotteiden sijainnin kaupassa sekä löytää käyttäjälle personoituja tarjouksia.

- Sovelluksen avulla kaupat saavat tietää, mitä asiakas on aikaisemmin ostanut ja missä asiakas liikkuu. Sovellus voi suositella asiakkaalle tuotteita, jotka sijaitsevat lähellä asiakasta tai saattavat kiinnostaa asiakasta aiempien ostosten tai ostoslistan perusteella. Jos asiakas vaikka on ostamassa tacoja, sovellus ehdottaa taco-kastikkeen ostamista, Vuori selittää.

Vuoren mukaan haasteellisinta on luoda sovellus, jota käyttäjät todella haluavat käyttää.

- Sovellusta pilotoidaan tämän vuoden aikana ja pilottien tavoitteena on luoda ostosapplikaatio, jota asiakkaat rakastavat käyttää, Vuori sanoo.

Markkinoille sovellus on tarkoitus saada ensi vuonna. Suomen jälkeen yritys tähtää ulkomaille.

Tv-sarjat pelin inspiraationa

Viime vuoden voittajayritys Rival Games tekee peliä, jonka inspiraation lähteenä ovat rikos- ja draamasarjat kuten The Sopranos, The Wire sekä The Shield. Peli toimii myös samalla periaatteella kuin tv-sarjat: peliä julkaistaan parin tunnin episodeissa kuukauden välein, jolloin pelaajien mielenkiinto pysyy yllä.

- Kohderyhmää ovat täysi-ikäiset, jotka katsovat tämän tyyppisiä sarjoja, kertoo Rival Gamesin toimitusjohtaja Jukka Laakso.

Idea pelin kehittämisestä lähti Laakson omasta pelaamisesta.

- Kaipasin tarinapainotteista peliä. Jos leffoissa, sarjoissa ja kirjoissa on tarina, niin miksei peleissäkin?, Laakso sanoo.

Pelin kehitys on nyt prototyyppivaiheessa ja julkaisun on tarkoitus tapahtua noin vuoden kuluttua.

Yritys on onnistunut hyvin hankkimaan rahoittajia ja sijoittajia.

- Olemme tehneet paljon töitä ja saimme jo Journeyn aikana paljon kontakteja. Suomalainen peliala on suhteellisen helposti lähestyttävä, Laakso kiittelee.

Kovan työnsä ansiosta Laakso sai myös stipendin San Franciscon Games Developer Conferenceen maaliskuussa ensimmäisenä suomalaisena 10 vuoteen. Stipendin arvokkainta antia olivat oma mentori sekä tapaamiset pelialan kansainvälisten huippujen kanssa.

Vertaistukea, itsevarmuutta ja kokemusta

Laakso ja Vuori ovat yhtä mieltä kiihdytysohjelman hyödyllisyydestä.

- Aloitimme projektia jo ennen Journeya, mutta Journeyn aikana se vasta lähti kunnolla käyntiin. Se auttaa, kun joku potkii perseelle, Laakso toteaa.

- Iso hyöty on myös ollut, että pystyy hengaamaan muiden tiimien kanssa. Saa vertaistukea ja voi purkaa omia tuntojaan, Vuori jatkaa.

Start Up Journey on myös antanut itsevarmuutta ja kokemusta liike-elämän erilaisista tilanteista.

- Tekemisen kautta saatua kokemusta arvostetaan varmasti korkealle. Journeyn aikana oppii paljon sellaista, mitä opiskelemalla ei voi oppia, Lang toteaa.


Boost Turun Startup Journey on tuonut osallistujille itsevarmuutta ja arvokasta kokemusta kertovat Robert Lang(vas.), Tuomas Vuori ja Jukka Laakso.

emmi.harju@y-lehti.fi

Julkaistu 04/2013        
TMK Teollisuuden Mittaus- ja Kalibrointipalvelu Oy

TMK Teollisuuden Mittaus- ja Kalibrointipalvelu Oy

Kalibrointipalvelut, Mittauspalveluja, Optisten tuotteiden valmistus, Tietokoneiden valmistus

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Turun Messukeskus

Messukentänkatu 9-13, Turku

www.turunmessukeskus.fi

KP 20-3000, R, A 200-700

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa