Haavi auki
Uudenkaupungin kaupunki, yritykset ja yhteisöt ovat tämän vuoden alusta toteuttaneet yhteistä Haavi auki –markkinointikampanjaa. Vuoden loppuun kestävässä kampanjassa on nyt mukana noin sata yritystä, yhteysjohtaja Kristiina Salo kertoo.
– Ideana on tuoda kokonaisvaltaisesti Uudenkaupungin mahdollisuuksia esille. Jotta ihmiset esimerkiksi haluaisivat tulla tänne töihin tai asumaan, heille pitää ensin ”myydä” paikkakunta.
Kampanjan omilla internet-sivuilla kerrotaan yleistietoa Uudestakaupungista, kaupungin ostosmahdollisuuksista, työpaikoista, vapaista asunnoista ja matkailukohteista. Mukana olevat yritykset saavat ilmoittaa sivuilla muutaman kerran vuodessa. Kampanja- ja jyvitysmaksu määräytyy henkilökunnan määrän mukaan. Sivusto jää toimintaan, vaikka itse kampanja kestää vain vuoden.
Markkinointikampanjaan liittyy useita yleisötapahtumia. Maaliskuussa toteutettiin Hauki Camp –leiri, leikkimielinen selviytymiskilpailu joukkueille. Toukokuussa on luvassa katufestivaalit aloittava mopoautojen kiihdytyskilpailu ja syksyn yrittäjäviikolla taas jotain uutta, Salo lupaa.
– Järjestämme yleisötapahtumat kesäsesongin ulkopuolella, kesällä Uudessakaupungissa on muutenkin paljon ihmisiä ja yrityksissä on kiire.
Haavi auki –kampanjan markkinointikanavina käytetään myös televisiota ja lehti-ilmoituksia. Kaupungin rahoitusosuus kampanjassa on 30 000 euroa.
![]() |
Hauki Campin voittajajoukkue Nuxumafia ja heidän menopelinsä. |
–pv.