Asianajajan työ keskittyy oikeussalien ulkopuolelle
Asianajajan ammatissa luottamuksellisuus ja salassapito ovat asiakassuhteissa tärkeässä asemassa. Osittain tästä syystä asianajajien työ ei näy julkisuudessa muuten kuin oikeudenkäynneissä, jotka kuitenkin ovat erittäin pieni osa jokapäiväistä työtä.
– Työn luonne on muuttunut niin, ettei asianajajiin oteta yhteyttä vasta sitten, kun asiat ovat huonosti. Pikemminkin lakimiesten kanssa pyritään varmistamaan etukäteissuunnitteluilla ja sopimusten laatimisilla, ettei yllätyksiä tapahdu, asianajotoimisto Brander & Mannerin toimitusjohtaja Raimo Immonen toteaa.
Toki kenttä on laaja, ja asianajotoimistot ovat painottuneet eri osaamisalueisiin. Turkulaisen Brander & Mannerin ydinosaamista on yritysjuridiikka kokonaisuudessaan. Tänä päivänä etenkin sopimusten laatiminen ja kansainvälinen toiminta työllistävät asianajajia.
– Suomen EU-jäsenyys lisäsi huomattavasti kansainvälistä työtä. Nykyään laadimme ja tarkistamme päivittäin englanninkielisiä sopimuksia, toimiston perustajaosakas ja hallituksen puheenjohtaja Martti Brander toteaa.
Työtä teettävät myös eri maiden oikeuskäytäntöjen poikkeavuudet. Suomen oikeusjärjestelmässä on jo sinänsä selvät ohjeet eri tilanteissa toimimiselle. Etenkin angloamerikkalaisessa kulttuurissa sopimuksiin on kuitenkin kirjattava huomattavasti enemmän ohjeita ja tietoja, jolloin itse sopimus voi paisua kolminkertaiseksi suomalaiseen nähden.
– Kuulumme kansainväliseen AVRIO-Advocati -verkostoon, ja tätä kautta voimme hyödyntää eri maiden paikallista asiantuntemusta, Brander sanoo.
Luottamus syntyy henkilökohtaisista asiakassuhteista
Raimo Immonen tuli Brander & Mannerin toimitusjohtajaksi vuonna 2002 työskenneltyään vuosia professorina eri yliopistoissa. Alalla akateeminen maailma ja työelämä nitoutuvat hyvin yhteen, ja kouluttautuminen on osa työn vaatimuksia.
Brander & Mannerilla on kaikkiaan kymmenkunta lakimiestä, joista osa työskentelee Rauman toimistossa. Kullakin on omat painopistealueensa, jolloin työtä voidaan jakaa eniten alasta tietäville.
– Asiakaskontaktit ovat kuitenkin henkilökohtaisia, ja keskinäinen luottamus on tärkeää. Tästä syystä jokaisessa toimeksiannossa on aina vastuuasianajaja, jonka kanssa asiakas on yhteydessä, Immonen selvittää.
Brander & Mannerin asiakaskunta on laaja, ja toimisto tekee yhteistyötä yhtä lailla yksityisyrittäjien kuin pörssiyhtiöidenkin kanssa.
Asianajotoimistolle myönnettiin lokakuussa vuoden 2005 yrittäjäpalkinto Turussa. Brander & Mannerille palkinto oli mieluisa.
– Kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun asianajotoimistolle myönnettiin yrittäjäpalkinto Turussa, ja asiakkaat ja yhteistyökumppanit ovat noteeranneet palkinnon laajasti, Brander kiittelee.
Brander & Manner on perustettu Turussa vuonna 1980. Asianajotoimiston osakkaina ovat Branderin ja Immosen lisäksi Matti Manner ja Juha Manner.
![]() |
Martti Branderin ja Raimo Immosen mukaan yli 90 prosenttia asianajajan työstä on asioiden selvittämistä ja sopimusten laatimista. |
-mm