Työterveyspalveluita ei koeta hyödyllisiksi
Suomen Yrittäjien kesällä 2012 tekemässä kyselyssä oli tavoitteena saada tietoa, miksi pienet yritykset eivät järjestä työterveyshuoltopalvelua työntekijöilleen. Yllätys oli, että palveluiden järjestämisprosentti onkin korkea. Huolestuttavaa on se, että osassa yrityksiä palvelut on järjestetty ainoastaan lakisääteisen velvollisuuden täyttämiseksi.
Iso osa vastaajista ei koe saavansa työterveyspalveluista mitään hyötyä. Kolmasosassa huollon työntekijöilleen järjestäneestä yrityksestä ei tiedetä kunnolla, mihin yritys on sopimuksessaan sitoutunut.
Suomen Yrittäjien jäsenyrityksistä 73 prosenttia on järjestänyt yrittäjän vapaaehtoisen työterveyshuollon. Noin 80 prosenttia palvelun järjestäneistä on halunnut sekä ennalta ehkäisevän työterveyshuollon että sairaanhoidon. Työnantajina toimivista jäsenyrityksistä työterveyshuollon työntekijöilleen on järjestänyt 88 prosenttia.
Yksinyrittäjät järjestävät palvelut muita harvemmin tyytyen ennalta ehkäisevään työterveyshuoltoon järjestäen asiat kunnallisen liikelaitoksen tai terveyskeskuksen kautta.
Yksityisellä lääkäriasemalla järjestettyihin palveluihin sairaanhoito kuuluu kunnallisia palveluita useammin. Laajaan palvelukokonaisuuteen päätyvät useammin suuremmilla paikkakunnilla toimivat yritykset. Yksityisellä lääkäriasemalla palvelut järjestäneet yritykset myös kokevat niistä olevan hyötyä muita useammin.
Alle puolella työterveyshuoltopalvelut järjestäneistä yrityksistä on käytössään
sairauspoissaolojen seurantajärjestelmä.
Raportin on laatinut lainopillinen asiamies Harri Hellstén Suomen Yrittäjistä.