Kuumakalle ei pärjää ralliauton ratissa

Kun 21-vuotias Mikke Yrjölä ajaa toukokuun 18. päivä Black Rocket –rallia Turengissa, yksi asia on varma: isä on mukana. Turun Tehoauton toimitusjohtaja Juha Yrjölä on itsekin ollut rallikuski ja toimii nyt huoltajana kun poika ajaa A-junioreissa.

Ralliharrastus vaatii paljon koko perheeltä. Juha ja Mikke Yrjölä käyttävät kymmeniä tunteja joka kuukausi auton huoltamiseen ja korjaamiseen, harjoitteluun ja kisamatkoihin. Ajan lisäksi tarvitaan myös rahaa; yhteen kisaan osallistuminen maksaa helposti tuhansia euroja.

– Ilman sponsoreita ralliuralla ei pääse alkua pitemmälle. Esimerkiksi auton iskunvaimentimet ovat tosi kalliita ja voivat huipputasolla maksaa jopa enemmän kuin itse auto.

Autoinsinööriksi Turun ammattikorkeassa opiskeleva Mikke ei tähtää Suomen mestariksi, ei ainakaan tunnusta.

– On sitä jotain pieniä voittoja tullut, mutta kyllä tuolla ajaa monta paljon parempaa kuskia. Minulle ajaminen on harrastus, Mikke sanoo. Tulevaisuudessa hän aikoo jatkaa isän yritystä.

Juha Yrjölän ralliura alkoi 1989, kun hän osti veljensä Esan kanssa yhteisen ralliauton.

– Jatkoin vuoteen -96. Siinä vaiheessa perhe ja työ olivat siinä vaiheessa, että harrastus piti jättää. Kyllä se vieläkin kirpaisee ja ehkä tulen joskus vielä kilpailemaan jossain, Juha sanoo.

Yrjölät näyttävät kisoissa otettua kuvaa, jossa Mikken auto lentää ilmassa, pyörät ovat irronneet, menossa omille teilleen ja auton helman alta lyövät liekit. Hetkeä aiemmin auto on törmännyt isoon kiveen ja singonnut ympäri. Kuljettaja ja hänen kartturinsa Markus Vyyryläinen selvisivät vähäisillä vammoilla.

– Ei siitä mitään pelkoa jäänyt. En pelkää auton ratissa, vaikka muuten en ole mitenkään erityisen rohkea, Mikke sanoo.

Hyvältä kuljettajalta vaaditaankin erinomaista keskittymiskykyä ja hermojen hallintaa.

– Rallikuskit eivät ole mitään kuumakalleja, päinvastoin, Juha Yrjölä toteaa.

Suomen – ja koko maailman – parhaat rallikuskit kehittyvät usein suomalaisten maatilojen pojista. Tilojen omilla metsäteillä pojat pääsevät auton rattiin jo paljon ennen laillista ikää.

Mikke on kaupunkilaispoika, joten metsätieharjoittelut supistuivat mökkitien ajamiseen. Turun seudulla on pulaa harjoittelupaikoista ja lähin hyvä rata löytyy noin sadan kilometrin päästä Lopelta.

– Joskus käydään myös rallisimulaattorissa tai ajetaan mikroautoilla.


Mikke (vas.) ja Juha Yrjölän vapaa-aika kuluu yhteisen ralliautoharrastuksen parissa.

pirkko.varjo@y-lehti.fi

Julkaistu 05/2013        

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Kultaranta Resort Oy

Särkänsalmentie 178, Naantali

www.kultarantaresort.fi

Kokoukset, yritystilaisuudet, juhlat, aktiviteetit, majoitus. Kaikki samasta paikasta isommallekin ryhmälle.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa