Heikot signaalit viesti tulevasta

Virkkaava tulevaisuudentutkija

Tulevaisuus tapahtuu koko ajan. Juuri sinä itse voit bongata sinua kiinnostavia heikkoja signaaleja, ja itse myös vahvistaa niitä. Ja silloin niistä voi tulla isompikin juttu tulevaisuudessa.

- Vastuu on meillä: itse pystyy tekemään paljon. Siksi kunnioitankin yrittäjiä, he tekevät asioita, sanoo GeTTogether-tapahtumassa puhuva tulevaisuudentutkija Elina Hiltunen.

- Olen itsekin yrittäjä, mutta vain yhden naisen yritys. Perustin yrityksen viisi vuotta sitten, ja pääosin teen nytkin yrittäjän hommia, vaikka olen myös osa-aikaisena professorin sijaisena Aalto-yliopistossa, Elina Hiltunen kertoo.

Hän teki pari vuotta väitöskirjan aiheesta Heikot signaalit organisaation tulevaisuusoppimisessa, ja tällä hetkellä miehensä kanssa kirjaa siitä, millaista teknologiaa meillä mahdollisesti käytetään 20 vuoden päästä.

- Olen hyvin yksinkertainen ihminen. Tykkään kirjoittaa kansantajuisia kirjoja. Edellinen kirjani, Matkaopas tulevaisuuteen, on myös helposti ymmärrettävää kieltä. Toivonkin, että myös yrittäjät lukisivat sitä. Siinä kerrotaan menetelmistä, miten itse voi pohdiskella omaa tulevaisuuttaan.

Organisaatioiden käyttöön Hiltunen on kehittänyt yhteistyössä suomalaisen Data Rangersin kanssa verkkopohjaisen tulevaisuustyökalun TrendWikin, jonka avulla voi kerätä ja analysoida organisaatiolaajuisesti heikkoja signaaleja ja trendejä.

- Se lähti ihan aamukahvikeskustelusta, mutta nyt sitä käyttävät muun muassa Tekes, Finpro ja Työ- ja elinkeinoministeriö, mainitsee Hiltunen.

Lähtökohtana oli havainto, että organisaatiot eivät opi, jos tietoa ei jaeta siellä.

- Vain yksilö voi oppia, ja jos hän lähtee organisaatiosta, tieto lähtee usein hänen mukanaan. Virtuaaliselle ilmoitustaululle voi organisaation kaikki jäsenet lähettää havaitsemiaan heikkoja signaaleja, joita sitten voidaan käydä yhdessä läpi.

Elina Hiltunen ehdottaa, että myös yksinyrittäjät voisivat yhdistää voimansa heikkojen signaalien tulkitsemisessa.

- Yrittäjien pitäisi verkottua ja perustaa keskenään jonkinlaisia tulevaisuusklubeja. Hyvin harvoin yrittäjällä itsellään yksin on aikaa ja resursseja asioiden pohtimiseen.

Hiltunen surffaa itsekin erään trendin huipulla: virkkausharrastuksestaan hän on tehnyt myös bisneksen, sillä hän on tulevaisuustyönsä ohella käsityölankoja valmistavan Novitan amigurumi designer.

- Yrittäjän elämä on ihanaa, kun pystyy toteuttamaan omia intohimojaan. Eräässä aikaisemmassa työpaikassani virkkausta paheksuttiin, se vei kuulemma uskottavuutta, Elina Hiltunen nauraa.


Elina Hiltunen ehdottaa yksinyrittäjille tulevaisuusklubeja, joissa he voisivat yhdistää voimansa heikkojen signaalien tulkitsemisessa. - Harvoin yrittäjällä yksin on aikaa ja resursseja asioiden pohtimiseen.

anneli.perkio@y-lehti.fi

Julkaistu 05/2013        
Rockfun Promotions & Agency Oy

Rockfun Promotions & Agency Oy

Juontajapalvelut, Konsultointipalveluja, Mainosspiikkaus, Mediatoimistoja, Ohjelmatoimistoja, Promootiopalvelut, Viestintätoimistoja, Äänimainontaa

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Naantalin Kylpylä

Matkailijantie 2, Naantali

www.naantalispa.fi

Kokoukset, juhlat, näyttelyt, tyhy-päivät, majoitus- ja ravintolapalvelut, sauna- ja allasparatiisi, oheisohjelmat.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa