Sakari Nahi luo uutta yrityskulttuuria

Ihmiskasvoista IT-osaamista

Kaksi vuotta yrittäjänä ollut Sakari Nahi odottaa GeTTogetherin paneelikeskustelua innolla.

- He ovat kaikki jo vanhoja tekijöitä. Minä olen se musta hevonen: meistä tiedetään vähiten.

Nahi on turhan vaatimaton. Pilvipalveluita ja mobiilialustoja rakentava Kompozure on kasvanut vauhdikkaasti. Viime vuonna liikevaihto kasvoi 400 prosenttia, ja tänä vuonna tahti on sama.

- Viidessä kuukaudessa olemme palkanneet yritykseen viisi uutta tyyppiä. Ja kaikilla on kädet täynnä töitä. Tulevaisuus näyttää hyvältä. Cloud computing on selkeästi kasvussa ja tällaiselle firmalle on kysyntää. On ennustettu, että vuoteen 2020 mennessä suurin osa monen yrityksen it-palveluista on pilvessä. Ja onhan se ymmärrettävää: jos yritys myy autoja, miksi sen pitäisi olla myös IT-ammattilainen?

Sakari Nahin tie on kulkenut Silja Linen koodaajasta arkkitehdiksi ja projektien johtajaksi eri yrityksissä. Omaa yritystä hän harkitsi aiemminkin, mutta katsoi sitten, ettei ollut saanut vielä tarpeeksi kokemusta.

Muutama vuosi sitten häntä alkoi kuitenkin harmittaa alan yritysten nykyinen tapa toimia.

- Kehittäjät ovat anonyymejä resursseja, jotka sitten työskentelevät asiakkaalla on-site. Tämä ei ainakaan kasvata yrityskulttuuria, puhumattakaan asiakkaiden fiiliksistä. Uskon, että on olemassa parempi tapa toimia, ja niin perustin Kompozure Oy:n kesällä 2011.

Sakari Nahi uskoo siihen, että yhdessä tekemisen kautta työ sujuu paremmin, mikä koituu myös asiakkaiden hyödyksi.

Työyhteisön hyvinvointi on tärkeä. Siksi Kompozuren työntekijöillä on paljon vapautta organisoida omaa ja yhteistä toimintaansa, ja myös vapaa-ajalla vietetään paljon aikaa yhdessä.

Arvoihin kuuluu avoin kommunikaatio - myös asiakkaan suuntaan.

- Jos me mokataan, me soitetaan asiakkaalle ja kerrotaan se suoraan. Sitten keskustellaan parhaasta tavasta mennä eteenpäin. Uskon, että avoin kommunikaatio johtaa parempaan lopputulokseen. Tämä onkin toiminut todella hyvin, Nahi tuumii.

Asiakkaan suuntaan asiat pyritään pitämään helppoina muun muassa nimeämällä jokaiselle oma koodaava vastuuhenkilö, jota ei vaihdeta.

- Ensimmäinen teesi on, että laatu on kuningas. IT on vaikea asia. Kun yrityksen järjestelmää rakennetaan, asiakkaan voi olla vaikea varmistaa sitä, että se on laadukas.

Asiakkaille luvataan myös 100 prosentin tyytyväisyystakuu.


Sakari Nahi pitää työyhteisön hyvinvointia tärkeänä Kompozurelle. Vapaa-ajallakin vietetään paljon aikaa yhdessä.

–ap

Julkaistu 05/2013        
SelinSelin

SelinSelin

Coaching, Esimiesvalmennus, Konsultointi, Koulutuspalveluja, Laatujärjestelmät, Liikkeenjohdon konsultointi, Myyntivalmennus, Yrityspalveluja

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Naantalin Kylpylä

Matkailijantie 2, Naantali

www.naantalispa.fi

Kokoukset, juhlat, näyttelyt, tyhy-päivät, majoitus- ja ravintolapalvelut, sauna- ja allasparatiisi, oheisohjelmat.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa