Teipillä markkinoi tehokkaasti
Lakaisukoneenkuljettajalla on hauskaa, kun japanilaisturistit juoksevat perässä ja kuvaavat kilvan miehen ajopeliä. Sama peli saa päiväkotilapset riemastumaan. Mistä oikein on kyse?
Koneurakointi Tommi Hakalan koneitten kylkeä koristaa turkulaisen Adworksin ideoimat ja toteuttamat mainosteipit, joissa isona ammottava suu nielee pikkukiviä minkä ehtii. Mieleen tulee entisaikojen Käytöskukka-animaatiosarjan legendaarinen Suursyömäri. Lakaisukoneen kyljessä moinen otus on taatusti oikeassa paikassa. Tämän yrityksen koneet kyllä muistetaan.
- Firma sai näkyvyyttä ja uusia asiakkaita. Ja Rakennusliike Lemminkäinen halusi ehdottomasti Hakalan koneet työmailleen, kertoo Adworksin yrittäjä Henri Arvonen, jonka idea kyseinen mainos oli.
Liikkuvan kaluston teippaus on edullinen tapa mainostaa.
- Esimerkiksi auton yliteippaus maksaa noin kolme tonnia, ja jos se pyörii tuolla kaupungilla 3-4 vuotta, niin eihän se mainoksena maksa silloin paljon mitään, ainakaan kun vertaa sitä yhden lehtimainoksen hintaan, Arvonen sanoo.
Panostus suunnitteluun kannattaa
Teippausta voi hyödyntää monilla eri tavoilla. Teippiä voidaan käyttää auringonsuojakalvona, sillä voidaan saada peilipintaa, yrityksiin voidaan tehdä lattia- tai jopa asfalttitarroja. Kiveniskuilta suojaavalla teipillä saadaan vaikka moottoripyörään uusi siisti pinta.
Teippejä on nykyään todella monenlaisia, eikä asiakas voi tietää kaikkia vaihtoehtoja.
- Olemme yrittäneet lisätä asiakkaiden materiaalitietoisuutta. Usein yrittäjä haluaisi sen halvimman vaihtoehdon, joka pitää kuitenkin jo vuoden päästä uusia. Hieman kalliimpi investointi tulisi halvemmaksi pitkässä juoksussa.
Henri Arvonen sanoo suoraan, että moni yrittäjä saa heiltä usein aivan muuta kuin on lähtenyt tilaamaan. Hän katsoo asiakseen pitää asiakkaan puolta.
- Moni pienyrittäjä ei tiedä mitään viestinnästä. Me voimme neuvoa. On tylsää myydä raita auton kylkeen, kun asiakas niin pyytää. Me kysytään, miksi haluat sen? Mikä funktio sillä on? Me pannaan yrittäjä vähän miettimään omaa liiketoimintaansakin, sitä mikä siinä on olennaista.
- Pieni panostus suunnitteluun kannattaa. Kysyn aina yrittäjältä, että onko firmalla jo logo? Se on markkinoinnin kivijalka, jota aina tarvitaan. Kuva puhuttelee auton kyljessä enemmän kuin tuhat sanaa. Oma graafikkomme Petri Valli voi suunnitella yritykselle logon ja samalla vaikka koko visuaalisen ilmeen: valomainokset, ikkunateippaukset, kyltit, roll upit ja banderollit, Henri Arvonen ehdottaa.
Adworks voi toteuttaa koko paketin valmiiksi paikalle asennettuna.
Ideoita telakalta
Yritys on ollut olemassa vasta kaksi vuotta, mutta vauhti on ollut aikamoista.
- Tämä alkuvuosikin on ollut voimakasta kasvua. On vähän vaikea nähdä, mitä me ollaan tehty oikein, mutta monia asioita kyllä tapahtuu, kun on suunnitelmallinen ja johdonmukainen, Arvonen miettii.
Yrityksen valttina on – omaperäisten ideoiden lisäksi – uudenlaisten materiaalien käyttö luovalla tavalla. Tuloksena vaikkapa laukkufirman auto, joka sai kylkeensä krokotiilinnahkaa jäljittelevän teipin.
- Minulla on työkokemusta telakkamaailmastakin. Siellä käytetään paljon teippausta, sillä esimerkiksi oikeaa puuta ei saa käyttää palokuorman vuoksi. Adworks on teipannut muun muassa Viking Gracen kaikki julkisten tilojen palo-ovet. Siinä on sekin etu, että saadaan nopeasti hetivalmis pinta. Teippaus on kustannustehokasta, kun ei tarvitse odottaa maalien kuivumista, muistuttaa Arvonen.
![]() |
Koneurakointi Tommi Hakalan lakaisukoneitten kylkeä koristaa Adworksin ideoima suursyömäri, johon sekä japanilaisturistit ja päiväkotilapset ovat ihastuneita, kertoo koneen kuljettaja Teemu Hakala. |
![]() |
Adworksin toimitiloissa Liedon Tuulissuolla löytyy koneet suuriinkin tulostuksiin, Henri Arvonen kertoo. |
anneli.perkio@y-lehti.fi