Asiakaspalautteesta kilpailuetua

Tablet-tietokone on nykyaikainen keino kerätä palautetta

TapIn Solutions Oy:n myyntijohtaja Joonatan Voltin mukaan organisaatiot ovat alkaneet herätä palautteen keräämiseen. Palaute on keino päästä lähelle asiakasta.

- Nykyään asiakas on kingi. Asiakasta kannattaa kuunnella, jos haluaa pysyä mukana kovenevassa kilpailussa, Voltti sanoo.

Kun kilpailu on kovaa, yritykset joutuvat entistä enemmän miettimään, mistä saadaan kilpailuetua. Asiakaspalaute on hyvä väline kilpailuedun etsimiseen.

Loppukesästä 2012 perustettu turkulainen TapIn Solutions Oy tarjoaa yrityksille ja organisaatioille helppoa ratkaisua asiakaspalautteen ja asiakastiedon keräämiseen. Yrityksen sähköinen asiakaspalautejärjestelmä kerää tablet-tietokoneella annetut palautteet suoraan verkkoon.

- Tuotekehitystä tehtiin viime vuoden lopulle asti ja nyt on päästy myymään, Voltti kertoo.

Kysyntää palvelulle selvästi on, sillä yritys on saanut yhteydenottoja markkinointi- ja mainospalveluita tuottavista organisaatiosta, jotka haluaisivat ottaa TapInin palvelun osaksi omaa palveluaan.

TapIn Solutions on majaillut lokakuusta asti luovien alojen yrityshautomo Crevessä. Voltin mukaan Creven arvokkainta antia ovat olleet sen tarjoamat verkostot sekä mahdollisuus keskittyä yrityksen ja tuotteen kehittämiseen täysipäiväisesti.

Tabletilta suoraan verkkoon

TapIniä verrataan helposti muutaman vuoden ajan markkinoilla olleeseen tamperelaisen HappyOrNot Oy:n palautelaitteeseen, jossa asiakas voi valita sopivan palautteen painamalla sopivaa vaihtoehtoa neljästä erilaisesta hymynaamanappulasta. TapIn kerää palautteen omalla jalustallaan seisovan tablet-tietokoneen avulla.

- TapIn on moniulotteisempi kuin HappyOrNot. Tässä on myös syvällisemmän palautteen keräämisen mahdollisuus, Voltti sanoo.

Tabletilla toimivassa ohjelmassa on erilaisia kysymystyyppejä, joita yritys voi muokata mieleisekseen. Palaute tallentuu automaattisesti verkkoon ja näkyy yrityksen omalla sivulla, josta yritys voi seurata palautteita ja luoda raportteja.

TapInin avulla voi kerätä asiakkailta myös sanallista palautetta.

- Avoimesta palautteesta yritys voi saada ihan konkreettisia vinkkejä palveluiden parantamiseen. Esimerkiksi jos opasteet on laitettu huonosti tai ovat epäselviä, siitä voi tulla palautetta, Voltti selittää.

Kun tabletit ja niiden käyttö on kehittynyt ja yleistynyt, tabletista on Voltin mukaan tullut normaalimpi ja ominaisempi tapa kerätä ja antaa palautetta.

- Heti paikan päällä tapahtuvalla, nopealla ja helpolla tavalla antaa palautetta aktivoidaan sellaisia asiakkaita, jotka eivät muuten jaksaisi nähdä sitä vaivaa, että antaisivat palautetta.

Palautetta keräämällä yritys viestii asiakkailleen olevansa innovatiivinen ja aikaansa seuraava. Työntekijöille palautteen kerääminen taas viestii, että yrityksessä ollaan kiinnostuneita työntekijöiden panoksesta.

Yrittäminen yllättää

Yrityksen alkuperäisiä avainhenkilöitä ovat toimitusjohtaja Jaakko Männistö, myyntijohtaja Joonatan Voltti sekä tuotekehitysjohtaja Joonas Hamunen. Nuoria yrittäjiä yhdistää kiinnostus yrittämiseen. Yrittäessä oppii koko ajan lisää alasta, tuotteesta ja markkinoista. Kaikkea ei voi etukäteen ennustaa.

- Aluksi ajattelimme, että vähittäiskaupassa olisi suurin kysyntä. Nyt olemme huomanneet, että asiakkaita onkin ihan laidasta laitaan: julkishallinnon virastoja, museoita, ravintoloita, apteekkeja ja myös sitä vähittäiskauppaa. Asiakkaita on myös kaikista kokoluokista, yrittäjävetoisista liikkeistä kansainvälisiin organisaatioihin, Voltti kertoo.

- Se, mitä me olemme aluksi kuvitellut, on jo moneen kertaan kääntynyt ympäri, Voltti toteaa.


Kun tabletit ja niiden käyttö on kehittynyt ja yleistynyt, tabletista on Joonatan Voltin mukaan tullut normaalimpi ja ominaisempi tapa kerätä ja antaa palautetta.



Kysymyksiä voi muokata mieleisekseen ja kysymystyyppejä on erilaisia.

emmi.harju@y-lehti.fi

Julkaistu 05/2013        
Rockfun Promotions & Agency Oy

Rockfun Promotions & Agency Oy

Juontajapalvelut, Konsultointipalveluja, Mainosspiikkaus, Mediatoimistoja, Ohjelmatoimistoja, Promootiopalvelut, Viestintätoimistoja, Äänimainontaa

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Ruissalon Kylpylä

Ruissalon puistotie 640, Turku

www.ruissalospa.fi

Kokoukset, juhlat, tyhy-päivät, majoitus- ja ravintolapalvelut, sauna- ja allasosasto, oheisohjelmat.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa