Kuljetustoiminnan ympärille on rakennettava palvelukokonaisuuksia
Länsi-Suomen Kuljetusyrittäjät valitsi alueelliseksi vuoden 2013 kuljetusyritykseksi Kuljetusliike Pasi Oranta Ky Salon Perttelistä. Yrittäjälle valinta oli yllätys, mutta mieluinen tunnustus pitkäaikaisesta uurastamisesta.
- Arvostan sitä tosi paljon. Pienelle ei helposti tunnustusta heru, ja varsinkin kollegoilta tuleva maininta on hienoa, Pasi Oranta sanoo.
Toimistosihteeri Anne-Riitta Säilä säestää, että kiitos vuosien työstä on arvostettu palkinto. Tunnustusta olisi mukava hyödyntää markkinoinnissa, vaikka asiakkaat ovatkin uutisen jo noteeranneet. Se on myös lisännyt tarjouspyyntöjen määrää.
Pasi Oranta on toiminut kuljetusalalla vuodesta 1975, jolloin hän alkoi työskennellä isänsä Pekka Orannan omistamassa Nosturi ja kuljetusliike Mäki & Oranta Oy:ssä. Oman yrityksen perustamisen aika tuli 1990, ja ensimmäistä kuorma-autoa seurasi pian toinen.
Nyt armada käsittää viisi kuorma-autoa, pakettiauton ja ajoneuvoyhdistelmän. Kuusi vakituista ja kaksi osa-aikaista työntekijää työskentelee yrityksessä, jonka taloushallinnossa auttaa Pasin puoliso Merja Oranta tehden varsinaisen päivätyönsä muualla.
Oranta tunnustaa, että suurimpia kannustimia yrittäjyyteen oli hinku ison auton rattiin. Startti lama-aikana opetti rahankäyttöä, ja vuodet ovat siirtäneet yrittäjän ratin takaa toimistopöydän ääreen.
Varastohotelli täydentää tarjontaa
Yritys kuljettaa kappaletavaraa ja kalusteita, ja tekee myös muuttoja ja pikakuljetuksia. Suurin osa noin 300 toimeksiantajasta on Varsinais-Suomen alueella. Kalustefirmoja on palveltavana kymmenkunta.
- Keittiö ja toimistokalustekuljetukset ovat vaativia, ja kuljetamme tavaran suoraan asiakkaan tiloihin ovelta ovelle. Tarvittaessa kokoamme toimistokalusteet ja asennamme ne paikoilleen, Oranta kertoo.
Palvelutarjontaa on laajennettu kattamaan myös varastointi- ja pakkauspalveluita sekä pakkaustarvikkeiden myyntiä. Varastotilaa löytyy tuhat neliömetriä. Niin pitkä- kuin lyhytaikaiseen varastointiin soveltuvat tilat toimivat monen yrityksen myyntivarastona. Pelkkä kappaletavaran kuljettaminen on niin kilpailtua, että on kehitettävä täydentäviä palvelumuotoja.
Kuljetusliikkeellä on suunnitelmia toiminnan ja liikevaihdon kasvattamiseksi, mutta yleinen taloustilanne nakertaa kannattavuutta. Kalustosta tai työntekijöistä ei ole tingitty, vaan etsitty korvaavia töitä.
Melkein 40 työvuoteen sisältyy suuria muutoksia, joista ajo- ja lepoaika-asetus on vienyt joustavuutta pakottaen uudenlaiseen reittisuunnitteluun.
- Direktiivikoulutuksia ja määräyksiä tippuu kaiken aikaa lisää. Tiukkojen pätevyysvaatimusten takia kesälomantuuraajien saaminen on todella vaikeaa, Oranta muistuttaa.
Ajoneuvoyhdistelmien mahdollinen massamuutos ei yritystä kosketa, mutta Oranta ei usko autoilijoiden hyötyvän juuri lainkaan. Hän näkee, että tiestö pitäisi ensin panna kuntoon, samoin alimitoitetut sillat sekä purku- ja lastauspaikat. Rikkidirektiivi muuttaa päästövaatimuksia nostaen kaluston hankinta- ja huoltokustannuksia.
Mutta työnilo on tallella:
- Meillä on hyvä työporukka, ja saamme olla monenlaisten ihmisten kanssa tekemisissä. Päivittäiset pienet ongelmat otetaan vaan lisävärinä vastaan, Oranta pohtii.
Toimistotilojen remontointia lopetteleva Oranta kertoo harjoittelevansa loman pitämistä. Mies harrastaa mökkeilyä ja moottoripyöräilyä.
Kahvipöydän takana on Säilän tekemä kollaasi tunnustuksen ansiosta tehdyistä lehtijutuista.
- Kyllä sen vaan omanarvontuntoa lisäsi. Ei se tunnustus tyhjästä tullut.
![]() |
Yrittäjä Pasi Oranta kertoo pääsevänsä enää harvemmin itse autonrattiin. Muuttolaatikoiden vuokraus ja muuttopalvelut ovat yksi yrityksen tarjoamista palveluista. |
–a-ss