Uudistukset ja arki törmäyskurssilla

Kuljetusyrittäjä Ralf Hellsberg Salosta on Länsi-Suomen Kuljetusyrittäjät ry:n uusi puheenjohtaja. Uusi luottamustehtävä jatkaa entisten listaa, johon kuuluvat muun muassa Salon Seudun Ammattiautoilijoiden ja Elintarvikealan Kuljetusyrittäjien puheenjohtajuudet, pesti Salon kaupunginvaltuustossa sekä tehtävät Varsinais-Suomen koulutuskuntayhtymän hallituksessa ja neuvottelukunnassa.

Kun jäsenet pitkin maakuntaa ottivat yhteyttä, Hellsberg innostui ja kertoi olevansa valmis katselemaan asioita taas uudesta perspektiivistä.

- Vaimo tässä on ollut pinteessä ja saanut huolehtia korjaamotöiden vastaanottamisesta ja ajojärjestelyistä. Mutta saatuamme poikamme Alexin mukaan oli päätös helpompi, Hellsberg kertoo ja jatkaa, että kuljetussektorin edustajalle sataa osallistumiskutsuja tämän tästä.

Ralf ja Maarit Hellsbergillä on hoidettavanaan Ralf Hellsberg Oy, joka työllistää parikymmentä ja Lounaisjakelu Oy Turussa työllistäen vajaat kymmenen henkilöä. Länsi-Suomen Kuljetusyrittäjät ryon Suomen Kuljetus ja Logistiikka, SKAL ry:n suurin aluejärjestö, jonka toimivaa ja keskustelevaa hallitusta tuore puheenjohtaja kehuu.

Mitat ja massat uusiksi?

Toimialalla on saatu sopeutua uusiin säädöksiin ja muutoksiin vähän väliä, ja tulevista myllerryksistä suurin on tulevien mitta- ja massamuutosten vaikutukset Suomen liikenneinfraan, kuljetus- ja kalustomarkkinoihin sekä kuljetusyritysten toimintaan. Jäsenistön mielipide uudistusten suhteen hajoaa.

Hellsberg kertoo, että osa ei tule koskaan tarvitsemaan mitoiltaan kasvatettua kalustoa, mutta Pohjois- ja Itä-Suomessa sitä pidetään hyvänä asiana: yksikköhinnoilla ajettaessa tehdään enemmän tulosta isoja massoja, esimerkiksi soraa ja puuta, kuljetettaessa.

Mutta kun yhdistelmäajoneuvon kokonaispainoon lisätään akseleita ja rautaa, kasvaako hyötykuorman osuus oikeasti? Uusi yhdistelmä maksaa ja painaa paljon, mitä jää yrittäjän käteen?

- Muutokset maksavat maamme autokantaa ajatellen kahdesta kolmeen miljardia. Miten uudistuksen käytännön toteuttaminen olisi mahdollista? Muutos palvelee vientiteollisuutta, jonka logistisia kustannuksia hilataan nyt alaspäin ja kompensoidaan samalla rikkidirektiivin kustannuksia.

Puheenjohtaja suomii tiestön kuntoa, joka aiheuttaa ongelmia jo nykyiselle kalustokannalle. Hellsberg muistuttaa, että Suomessa on noin 400 siltaa, jotka eivät ole jatkossa liikennöitävissä joko mataluuden tai heikon kantavuuden takia. Kiertoreitit aiheuttavat lisää rahanmenoa liikennöitsijöille.

- Investointihalukkuus on alhainen, ja epätietoisuus toteutuksesta ja aikatauluista vaivaa.

Kuljetusala haluaa keskusteluun

Parempi uutinen alalle on uuden tavaraliikennelain astuminen voimaan huhtikuussa. Se selventää liikennelupaehtoja ja torjuu harmaata taloutta esimerkiksi työmailla, joilla asiaa on vaikea muuten valvoa. Tilaajavastuulaki velvoittaa kuljetuksen ostajan valvomaan, että suorittajalla on velvoitteet hoidettuna.

Hellsberg arvioi tulleensa valituksi tehtäväänsä, koska hänet tunnetaan luotettavana pk-yritysten teräväkielisenäkin puolustajana.

- Nyt täytyy osoittautua luottamuksen arvoiseksi. Pidän itseäni myös tasapuolisena, mies pohtii.

Vaimon väliin heittämän arvion mukaan puoliso on suorasanainen.

Hellsberg aikoo työskennellä sen eteen, että järjestön alueellinen näkyvyys kasvaisi ja aktivoisi paikallisia yrityksiä ja yrittäjiä. Miestä hieman kirvelee, että muut yrittäjät näkevät kuljetusyrittäjät pelkkänä menoeränä, vaikka ne parhaimmillaan tuovat tuotteille lisäarvoa. Eikä raha kilahda kassaan ennen kuin tuotteet ovat oikeaan aikaan oikeassa paikassa.

- Toivon myös, että saisimme olla mukana keskustelussa ja arvioinnissa teiden ylläpidosta kuin entisten tiepiirien aikaan. Tämä vuoropuhelu on kuihtunut ELY-keskusten aikana. Myös kansanedustajat saisivat osoittaa aidompaa kiinnostusta kuljetusalaan.


Kuljetusyrittäjä Ralf Hellsberg Salon Halikosta on Länsi-Suomen Kuljetusyrittäjät ry:n tuore puheenjohtaja. Hän aikoo kasvattaa järjestön alueellista näkyvyyttä ja kuuluvuutta.

–a-ss

Julkaistu 05/2013        
Digipalvelu Aura Oy / DigiAura

Digipalvelu Aura Oy / DigiAura

Digiapu, Digihuolto, Digikauppa, Digitointi

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Ravintola Prego

Uimahallintie 2, Kaarina

www.ravintolaprego.fi

KP 60 + 25, R 80, myös kokous-ja catering -palvelut.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa