Elokuvatuotantojen yritysyhteistyö hakee uomiaan

Yrityksille on tarjolla monia tapoja hyödyntää Turussa tehtäviä ja tehtyjä elokuvia tai muita AV-tuotantoja. Halua yhteistyöhön olisi, niin yritysten kuin tuotantoyhtiöidenkin puolesta, mutta toimintatavat eivät ole selkiintyneet, projektipäällikkö Lotta Mujo Elokuvamatkailu-hankkeesta kertoo.

– Yrityksiltä löytyy halua yhteistyöhön, mutta ajatus siitä mitä se voisi pitää sisällään, ei aina ole kirkastunut. Näitä ideoita tarvitaan ja niitä saa esittää meille jatkuvasti. Toisaalta toimintaa haastaa myös se, että tuotantoyhtiöt pyytävät lisenssisopimuksista usein enemmän kuin mihin yrityksillä on varaa. Yhteistyön kun on oltava molemmille osapuolille kannattavaa.

Elokuvamatkailuhankkeessa on tähän mennessä hyödynnetty Vares- ja Rölli-elokuvia sekä The Voice of Finlandia. Näkyvät tulokset ovat kävelykierroksia, nimikkoannoksia, hotelliyöpymisiä ja lisää on tulossa. Matkailun lisäksi myös muut toimialat ovat tervetulleita, esimerkiksi Bioferme tuotteisti Rölli-elokuvaa lanseeraamalla lasten Rölli-smoothien. Tuotannot tarjoavat myös paljon muita tilaisuuksia päästä mukaan, Mujo kertoo.

– Elokuvanteossa tarvitaan paikallisten AV-alan ammattilaisten lisäksi esimerkiksi puuseppiä ja sähkömiehiä, kuljettajia, majoittajia ja cateringia, jotka ymmärtävät tuotannon tarpeet. Valmiita elokuvia ja ohjelmia voi hyödyntää tuotteilla, joita matkailijat voivat ostaa. Yritysten kanssa keskustellessa on kuitenkin törmätty toistuvasti siihen, että Turusta puuttuu keskus, jossa olisi vaihtuvia elokuvanäyttelyitä, muuta alaan liittyvää toimintaa sekä kauppa, josta ihmiset saavat ostaa elokuva- ja Turku-aiheisia matkamuistoja.

Länsi-Suomen elokuvakomissio kerää jatkuvasti tietoa yrityksistä, jotka ovat kiinnostuneita tekemään yhteistyötä AV-tuotantojen kanssa. Usein paikallista osaamista saatetaan tarvita hyvinkin lyhyellä varoitusajalla.

Turun lisäksi kansallisen elokuvamatkailuhankkeen pilottikaupunkina on myös Rovaniemi. Projekti on osa Location / Destination Finland -hanketta, joka elokuvamatkailun edistämisen lisäksi vakiinnuttaa kansallisen elokuvakomission toiminnan. Hanke kestää tämän vuoden loppuun.

Turun jokirannassa toimivan Länsi-Suomen elokuvakomission tehtävänä on hankkia Turkuun AV-tuotantoja sekä edistää niiden ympärille syntyvää liiketoimintaa alueella.


Turussa tehty elokuva on valtavan hyvä matkailumainos. Tänne tulevat turistit haluavat nähdä ja kokea ja mielellään myös ostaa jotain elokuviin liittyvää, Lotta Mujo sanoo.

pirkko.varjo@y-lehti.fi

Julkaistu 0608/2013        
Jappis Oy

Jappis Oy

Mainostoimistoja

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Viking Line

PL 265, Turku

www.vikingline.fi

Amorella klo 08:45. Kokoustiloja 12 (10-180 hlöä), Auditorio 180 hlöä. Kokoustilojen kapasiteetti yht. n. 400 hlöä. Monitoimitila Panoraama messu- ja näyttelykäyttöön (max 200, istumapaikat 140) Useita ravintoloita, saunaosasto. Viking Grace klo 20:55. Kokoustiloja 11 (6-230 hlöä) Auditorio 230. Kokousosaston kokonaiskapasiteetti yht. n. 400 hlöä. Kuvaa ja ääntä on mahdollista välittää useaan kokoushuoneeseen ja Club Vogueen samanaikaisesti. Useita ravintoloita, Spa osasto. Ryhmille omaa erikoisohjelmaa – kysy lisätietoja.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa