SOSIAALINEN MEDIA

Tekeekö sosiaalinen media meistä epäsosiaalisia?

Digitalisoitunut media ja viestintä on monipuolistanut ajankohtaista uutiskeskustelua ja antanut aivan uudenlaisen roolin meille tavallisille kansalaisille. Voimme itse tuottaa sisältöä ja osallistua näin keskusteluihin ja vaikuttaa omalta osaltamme.

Toisaalta monelle meistä on tuttu ilmiö, että ystäviä tavatessa kuulumisten vaihtamisen sijaan otetaankin kuvia, jaetaan niitä sosiaalisen median palveluihin ja samalla unohdetaan käydä keskustelua. Sama ilmiö on huomattavissa myös esimerkiksi keikoilla: jos tärkeintä on kuvata ja videoida konserttia, miksi edes mennä keikalle kuuntelemaan live-esitystä? Silloinhan voisi ostaa saman tien tallenteen.

Kokemusten tallentaminen ja toisaalta jakaminen on nykyisin helpompaa ja kätevämpää kuin koskaan ennen. Älypuhelimella on helppo napata hyvälaatuinen kuva, kuvapalvelu Instagramilla siitä saa nopeasti muokattua vielä näyttävämmän ja naps, pian se on jo jaettu koko ystäväporukalle ihailtavaksi. Olemmeko kuitenkin samalla unohtaneet tai unohtamassa oikean kokemisen, tapaamisen ja kohtaamisen merkityksen?

Järki käteen, somessakin

Uudet innovaatiot ja kätevästi taskussa kulkevat vekottimet ovat tehokkaita aikavarkaita. Toisaalta ne tuovat elämäämme aivan uudenlaista sisältöä. Ne yksinkertaistavat arkisten ilon hetkien jakamista, ja luovat näin yhteisöllisyyttä ja mahdollisuuden entistä avoimempaan ja moninaisempaan kanssakäymiseen. Pidämme helposti yhteyttä myös hieman etäisempiinkin tuttaviin. Näin luodaan yhteisöllisyyttä – yhteisölliset palvelut mahdollistavat yhteydenpidon entistä useampien ystävien kanssa.

Samaa yhteydenpidon kulttuuria voimme laajentaa myös ammatilliseen verkostoitumiseen. Yrittäjän on entistä helpompi olla yhteydessä niin sidosryhmiinsä, asiakkaisiinsa kuin yhteistyökumppaneihinsa. Näin voimme yhteistyössä ja verkostojen voimalla tukea myös yrittäjäkumppaniemme toimintaa, esimerkiksi vinkkaamalla potentiaalisista asiakkuuksista tai esille nousseista tarpeista.

Jos et ole läsnä, menetät hyödyn

Sosiaalisen median yhteydenpidossa pätevät hyvin samanlaiset pelisäännöt kuin reaalimaailmassa: läsnäolo, aktiivisuus ja osallistuminen ovat onnistumisen avaimet. Jos kuvansa vain jakaa, muttei osallistu sen herättämään keskusteluun, menettää sen olennaisimman osuuden. Kohdata voin niin reaalimaailmassa kuin digitaalisessa yhteisössä.

Verkostot ovat yrittäjälle yksi tärkeimmistä voimavaroista. Miksi et siis kasvattaisi niitä myös digitaalisesti? Älä ole epäsosiaalinen, vaan hyppää rohkeasti mukaan myös digitaalisen maailman keskusteluihin.



Kirjoittaja Minna Valtari on Someco Oy:n toimitusjohtaja ja perustaja, joka kouluttaa ja kehittää sosiaalisen median markkinointiviestinnän käyttöä entistä tehokkaammaksi.







Julkaistu 09/2013        
J&T Pajunen

J&T Pajunen

Kuljetusliikenne, Kuljetuspalveluja

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Turun Messukeskus

Messukentänkatu 9-13, Turku

www.turunmessukeskus.fi

KP 20-3000, R, A 200-700

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa