Pääkirjoitus Helmikuu 2003

Valtionhallinnon internet-palveluja ei vielä tunneta

Varsinais-Suomen maakuntaennusteessa kysyttiin yli 1200 yrittäjältä internetin hyödyntämisestä yritystoiminnassa. Yleishuomiona voidaan todeta, että monet sähköiset palvelut ovat vielä melko vieraita yrittäjille. Ylivoimaisesti eniten käytetään sähköisiä pankkipalveluja, joita ilmoitti käyttävänsä 88 prosenttia vastanneista. Yksinyrittäjistä 84 prosenttia ja keskikokoisista yrityksistä jopa 96 prosenttia ilmoittaa käyttävänsä sähköisiä pankkipalveluja. Lähes joka kymmenes yrittäjä ilmoitti kuitenkin, ettei tunne pankkien internet-palveluja

Muut kuin pankkipalvelut olivatkin sitten jo paljon vieraampia.



Valtiovarainministeriön kehittämä TYVI eli tietovirrat yritysten ja viranomaisten välillä -nettipalvelu pyrkii helpottamaan asiointia viranomaisten suuntaan. Järjestelmän avulla voidaan jättää mm. TEL- ja LEL-ilmoituksia sekä huolehtia verottajalle erilaisia kuukausi- ja vuosi-ilmoituksia. Suuremmat yritykset ovat valtionhallinnon palvelujen osalta aktiivisimpia käyttäjiä. Kun verottajan internet-palveluja ilmoittaa käyttävänsä keskimäärin 47 prosenttia maakuntamme yrittäjistä, niin keskikokoisten yritysten kohdalla luku on 82 prosenttia. Samantyyppinen on suuntaus TE-keskuksen ja työvoimaviranomaisten kohdalla, yksinyrittäjistä palveluja ilmoittaa käyttävänsä 19 prosenttia, alle 10-hengen yrityksistä 29 prosenttia ja yli 50-hengen yrityksistä jo lähes 70 prosenttia.



Maamme postilaitoksen organisaatio on viime vuosina ollut monellakin tavalla muutosten kourissa. Posti ei ole enää entisensä, kuten slogan kuului. Posti on pyrkinyt markkinoimaan tehokkaasti myös sähköisiä palvelujaan. Maakuntamme yrityksistä neljännes ilmoittaa käyttävänsä näitä palveluja, suuremmat yritykset käyttävät palveluja pieniä ahkerammin. Postin palvelut koetaan kuitenkin aika vieraiksi, sillä lähes 60 prosenttia yrittäjistä ei tuntenut näitä palveluja.



Internet-palvelut lisääntyvät ja monipuolistuvat koko ajan, eikä varsinkaan pienyrittäjillä tahdo aina aika riittää kaiken uuden opiskeluun. Kuitenkin nettipalvelujen hyödyntäminen viime kädessä säästää aikaa ja askelia, kun moni asia voidaan hoitaa koneen avulla ilman virastossa jonottelua. Jatkossa on odotettavissa, että valtionhallinnonkin useat palvelut on hyödynnettävissä ainoastaan internetin välityksellä.

Pentti Salonen
yhteyspäällikkö

Julkaistu 02/2003        
Turun Timanttisahaus Oy

Turun Timanttisahaus Oy

Timanttiporaus, Timanttisahaus

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Linnateatteri

Humalistonkatu 7, Turku

www.linnateatteri.fi

Muutautumiskykyinen komeljanttari. Linnateatteri on vuodesta 2003 toiminut turkulainen komediaan, musiikkiin ja maistuvaan ruokaan keskittyvä teatteri, jossa ei turhia jäpitetä.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa