Villi itä on mahdollisuus
Mainostoimisto Satumaa tunnustelee maaperää ja ruoppaa reittejä tuntemattomaan, pelottavan tuntuiseen itään. Venäjä, Baltia, Ukraina, Valko-Venäjä, Kazakstan – suuri ja mahtava kaikuu korvien välissä. Vaikeat kielet, erilainen businesskulttuuri, miksi sinne edes pitäisi yrittää?
Siksi, että siellä yksinkertaisesti on paljon enemmän ihmisiä, potentiaalisia kuluttajia. Ukrainan pääkaupungissa Kiovassa on 2,6 miljoonaa asukasta. Valko-Venäjän pääkaupunki Minsk on lähempänä Helsinkiä kuin Rovaniemi, Satumaan toimitusjohtaja Marko Edfelt asettaa välimatkat perspektiiviin.
- Itä länsimaistuu kovaa vauhtia. Kilpailutilanne on hedelmällinen, sillä vasta harva länsimainen yritys on etabloitunut sinne. Jos toinen jalka on jo saatu Baltiaan, on luonnollista jatkaa polkua syvemmälle itään, Edfelt perustelee motiiveja.
Suomella on puolestaan idässä hyvä maine. Suomi on neutraali partneri, mutta sillä on historian näkökulmasta monen maan kanssa samankaltainen suhde Venäjään. Nokia on edelleen arvostettu brändi, ja olemme teknologian edelläkävijöitä. Itä on meille kauppapartnerina, Edfelt miettii tovin, melko ehdoton:
- Tulemme kenties jossain vaiheessa olemaan riippuvaisia idässä olevasta rahasta, hän muotoilee.
Myös idän vetovoima länsimaiden silmissä esimerkiksi matkailukohteena tulee kasvamaan suurten massojen vyöryessä Aasiasta ja idästä länsimaisiin turistikohteisiin.
Markkinoille kunnon kaverin kanssa
Satumaa Group käsittää kolme osakkuusyhtiötä, eli niiden äänivallasta emoyhtiö omistaa enintään puolet. Viestintätoimisto Drama Queen sekä Passi & Ripatti toimivat Suomessa, Rockstar on yhteinen virolaisten kumppaneiden kanssa. Satumaan liikevaihdosta 80 prosenttia tulee Suomesta.
Satumaan osakkaaksi ja johtoon viitisen vuotta sitten tullut turkulainen Marko Edfelt oli jo aiemmin tehnyt paljon töitä Venäjälle. Mies on tuonut Satumaan käyttöön oman yli 17 vuoden kokemuksensa digitaalisesta eli verkossa tapahtuvasta markkinointiviestinnästä. Itä on tässä kohti paljon länsimaita jäljessä. Satumaa ja sen partneriverkosto auttavat yrityksiä juuri lokalisoidussa markkinointiviestinnässä. Sitä ennen on hyvä tutkia, kannattaako markkinoille pyrkiä.
- Usein asiakkaamme on kotimainen tai ulkomainen yhtiö, jonka puolesta teemme markkinatutkimusta avuksi päätöksentekoon. Kaavimme lihaa luiden ympärille, voimme tarjota konkreettisia toimenpiteitä partneriyritystemme kautta.
Ukrainassa Satumaa on auttanut partnereidensa kautta myös kansainvälisiä brändejä kuten Loréal, Danone ja Coca-Cola, jotka usein ulkoistavat promootiot ja logistiikan.
Edfelt itse tekee paljon mainosalan kansainvälistä tuomarointia. Niin hän kuin Satumaa tuntevat markkinat, yrityksiä ja ihmisiä, ja juuri ilman näitä yhteyksiä ja kokemuksia soitellen sotaan lähtevä polttaa yrityksensä kassan tuota pikaa.
Oikeiden, luotettavien partnereiden löytäminen on välttämätöntä. Kohdemaissa on korruptiota, ja siihen liittyy usein järjestäytynyt rikollisuus. Suurissa kaupungeissa ilmiö on kuitenkin vähenemässä, ja länsimaiset yritykset toimivat läpinäkyvästi.
Slaavilaisessa kulttuurissa kauppaa tehdään ystävien kanssa:
- Kun Pohjoismaissa todetaan iltapäivällä töistä lähtiessä, että nähdään aamulla, idässä sinulla on suurin piirtein vartti aikaa käydä vaihtamassa paita hotellissa, ja sitten lähdetään yhdessä viettämään iltaa. Olet liikekumppaneittesi kanssa kuin paita ja peppu 24/7…
Hyödynnä liki ilmainen alusta
Yrittäminen merkitsee Edfeltille vapautta ja vastuunkantoa. Marko ja Satumaa ovat päällekkäin ja limittäin. Johtaja viljelee toteamusta, kannattava liiketoiminta on työntekijän paras edunvalvoja, joka paikassa. Asiakashallintaan, myyntiin ja ennakointiin on oltava selkeät prosessit. Kannattavuuteen päästään johtamalla yritystä niin, että se on kannattavaa.
Eli?
- Myös luovaa toimintaa johdetaan numeroiden kautta. Minua kutsutaan Mr. Exceliksi. Kannattavuuden ylläpito tarkoittaa välillä myös negatiivisia asioita. Turhan usein yrittäjillä emootio johtaa tekemistä enemmän kuin ratio. On hyvä miettiä, oliko kyseessä oy vai ry.
Media on isossa murroksessa alan digitalisoitumisen ja pirstoutumisen johdosta. Edfelt huomauttaa Satumaan olevan maan kannattavimpia mainostoimistoja. Se seisoo tuulisella huipulla selvitettyään, mitä haluaa olla, missä haluaa olla, ja miten sinne päästään. Osakkuusyhtiöt ovat johtajan mukaan helpompi tapa kerätä ympärille loistavia ihmisiä, ja sitouttaa heidät yhtiöiden rakentamiseen.
Hei digimarkkinointiguru, anna vinkki verkkoon pyrkivälle yrittäjälle?
Edfelt puhuu: Pk-yrittäjän pitää ymmärtää verkon tuomat mahdollisuudet, ja sitä kautta skaalata oma liiketoiminta mediaan soveltuvaksi. Miten oma tuote tai palvelu voi olla verkossa läsnä. Siihen on vaihtoehtoja: lyöttäydy isomman pelurin matkaan, tai rakenna kuvio partnereiden kanssa. Mutta huomaa, että verkossa kilpailu on globaalia ja hinta määräävässä asemassa. Verkossa on uudenlaisia tapoja ansaita, ja se voi tarkoittaa liiketoiminnalle enemmän kuin pelkkää markkinointia.
- Mikroyritysten pitää mennä sinne, missä asiakkaat ovat. Älä laske omien verkkosivujesi varaan. Hyödynnä iso toiminta-alusta, Facebook, ja rakenna verkkoläsnäolo sinne.
![]() |
Kannattava liiketoiminta on työntekijän paras edunvalvoja, on Satumaan osakkaan ja toimitusjohtajan Marko Edfeltin usein viljelemä lause. |
![]() |
Taiteilija Tommi Toijan teos tuli Satumaan Turun toimistoon kesällä. Yritys järjesti pissapojalle nimikilpailun Facebook-sivuillaan, ja valituksi tuli Benjamin, kavereiden kesken Benkku, Edfelt kertoo. |
anna-silja.suutarinen@y-lehti.fi