Kehnot sillat rajoittavat jättirekkojen reittejä

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n puheenjohtaja, mietoislainen kuljetusyrittäjä Teppo Mikkola uumoilee Euroopan signaalien tarkoittavan maailmantalouden piristymistä. Usko tulevaisuuteen kohenisi entisestään maltillisten työmarkkinaratkaisujen myötä.

Myös energian hintakehityksellä on iso merkitys talouden nousuun. Investointituet vahvistaisivat varovasti piristyvää talouskehitystä. Kuljetusyrittäjät odottavat kesään nähden parempaa syksyä.

EU:n vaatima ammattipätevyyskoulutus, niin sanotut viisi direktiivipäivää, eivät saa kaikkia koulunpenkille. Mikkola ennakoi suuren joukon eläkeikää lähestyviä tippuvan pois työreservistä. Sijaisia ja kesätyöntekijöitä on entistä vaikeampi saada.

- Nuorten työllistymistä kuljetusalalle on tuettava voimakkaammin. Oppivelvollisuusiän korottamisen vaihtoehtona on oltava ammattiin ohjaavaa opiskelua, työssä oppimista, ja jos nuori on kuljetusalan koulutuksessa, ajokortti-ikärajan laskeminen, Mikkola luettelee.

Puheenjohtaja huomauttaa, että esimerkiksi kirvesmiesopiskelija pääsee rakennuksille harjoittelemaan, kuljetusalalle aikova ei pääse rattiin ilman korttia ja vaadittua ikää.

Valtakunnan tieverkko on kuljetusalan ja elinkeinoelämän murheiden ehtymätön lähde. Yritykset sijoittuvat sinne, missä on hyvä ja toimiva infrastruktuuri ja yhteydet. Mikkola toteaa tiestön vaatimien kahden miljardin euron parannustöiden olevan tekemättä.

Peltipoliisi korvaa oikean

Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispaino kasvaa 60 tonnista 76 tonniin, mutta valtion teillä on tällä hetkellä 300 – 400 siltaa korjauksen tarpeessa kestääkseen raskaan liikenteen.

- Siihen tarvitaan 300 miljardia euroa riihikuivaa.

Liikenneviraston sivuilta löytyy kartta painorajoitetuista silloista ja alikulkujen rajoituksista.

Tieliikennelain tulevaa uudistusta Mikkola luonnehtii pitkäksi prosessiksi, haasteeksi täynnä huomioitavaa. Hän kiinnittää huomiota myös kuljetusyritysten kilpailukykyyn, joka olisi verotuksellisesti huomioitava EU:ssa vähintään samalle tasolle muiden jäsenvaltioiden kanssa.

Kuviota sekoittaa ulkomaisten toimijoiden lisäksi harmaa talous: luvaton liikennöinti, pimeät kuljetukset ja kannattamattoman yritystoiminnan sarjapelastaminen toistuvilla saneerauksilla.

Mikkola kiittää kuivasti myös sisäasiainministeri Päivi Räsästä, joka lakkauttaa Liikkuvan Poliisin, ja perustaa peltipollareille oman hallinnollisen yksikön.

- LP on ollut osaava ja ammattitaitoinen valvoja, selkeä ja suunnitelmallinen. No, ministerihän on luvannut, että jokaiseen poliisipiiriin tulee oma raskaan liikenteen valvontayksikkö. Pitäköön lupauksensa.


Rapautuva tieverkosto aiheuttaa jatkuvaa harmia kuljetusalalle, ja nyt vielä siltojen lisääntyneet painorajoitukset pakottavat raskaan kaluston etsimään vaihtoehtoisia reittejä. Teppo Mikkola huomauttaa tiestön vaatimien kahden miljardin euron parannustöiden olevan tekemättä.

–a-ss.

Julkaistu 10/2013        
J&T Pajunen

J&T Pajunen

Kuljetusliikenne, Kuljetuspalveluja

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Naantalin Kylpylä

Matkailijantie 2, Naantali

www.naantalispa.fi

Kokoukset, juhlat, näyttelyt, tyhy-päivät, majoitus- ja ravintolapalvelut, sauna- ja allasparatiisi, oheisohjelmat.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa