Loviisan Aitta tyydyttää kauneuden kaipuuta
Vuonna 1998 perustettu Loviisan Aitta on kehittynyt lifestyle- ja sisustusmyymäläksi, joka antaa elämyksiä kaikille aisteille. Sen noin 70 000 vuosittaista asiakasta yhdistää kauneuden kaipuu ja visuaalisuuden arvostaminen.
Ruskolla vanhassa kivinavetassa ja kuivurissa toimiva liike tarjoaa runsaan valikoiman tapeteista ja huonekaluista pienesineisiin, vaatteisiin ja koruihin. Koko maassa tunnettu Loviisan Aitta palkittiin taannoin Amerikassa kahdella kansainvälisellä sisustusalan Gia-palkinnolla.
- Ne toivat lopulta uskottavuutta myös bisnesmiesten silmissä. Nainen saa edelleen tehdä tuplamäärän töitä ollakseen yhtä vakuuttava liike-elämässä kuin esimerkiksi kovan raudan miehet, yrittäjä Helena Aho naurahtaa.
Alussa vain harva näki Ahon ideassa mahdollisuuksia, ja yritysmaailmassa kauneuden kaipuun lievittämiseen keskittynyt liike nähtiin naisten hömppänä. Mutta Aho jalosti Loviisan Aitan lääkeaitaksi todistettavasti kymmeniä tuhansia vaivaavaan janoon.
- Minulla oli myös onnea mukana: sisustusbuumi alkoi, eikä tämäntyyppisiä liikkeitä ollut.
Suhdanneherkkä ala vaatii paljon raakaa työtä, ja moni omasta sisustusliikkeestä haaveillut joutuu lopettamaan törmättyään arjen todellisuuteen.
Loviisa Aitta työllistää viiden vakituisen lisäksi tuntityöntekijöitä. Sen liikevaihto on noin 1,2 miljoonaa euroa. Aholla on kasvusuunnitelmia, ja asiakkaiden paljon pyytämä verkkokauppa on pohdinnassa.
Ruskon ja Vahdon Yrittäjät ojensivat Loviisan Aitalle vuoden 2013 kuntakohtaisen yrittäjäpalkinnon.
- Henkilökuntani on loistava! Aho kiittää.
![]() |
Nykyään ymmärrän, miten oman ajan ja vapaan järjestäminen on vaikeaa. Tällainen yritys vaatii myös perheen mukana olon, Helena Aho sanoo. |
–a-ss.