Satamat hakevat kilpailuetua yhteistyöllä
Lounais-Suomen satamat pyrkivät yhdistämään toimintojaan kilpailukyvyn parantamiseksi. Satamat tekevät yhteistyötä etenkin markkinoinnissa, sillä ulkomailla aluetta tarkkaillaan joka tapauksessa kokonaisuutena.
Turun ja Naantalin sekä Uudenkaupungin satamien kesken on julkisuudessa jopa puhuttu fuusioitumisesta. Yhdistymistä eivät kuitenkaan satamat etsi, joskin toimintojen keskittymisellä nähdään olevan etuja.
– Teemme Lounais-Suomen satamien kesken yhteistyötä markkinoinnissa sekä laatu- ja ympäristöasioissa. Esimerkiksi koulutustilaisuuksia on taloudellista järjestää keskitetysti, Turun sataman toimitusjohtaja Christian Ramberg sanoo.
Maantieteellisistä syistä johtuen etenkin Turulla ja Naantalilla on nähty olevan mahdollisuuksia tiiviimpäänkin yhteistyöhön esimerkiksi palveluiden tuottamisen suhteen.
– Täytyy muistaa, että myös kunnalliset intressit ja poliittiset näkemykset ovat keskustelussa mukana, Naantalin sataman satamajohtaja Yrjö Vainiala toteaa ja pitää satamien yhdistymishuhuja liioiteltuina.
Vainiala myös toteaa, että jo tällä hetkellä Lounais-Suomen satamien yhteistyö on maailmanlaajuisesti ainutlaatuista. Uutena ideana on lähdetty suunnittelemaan hankintatoimen yhteistyötä.
Yhteinen markkinointi lisää tunnettuutta
Marraskuun alussa Lounais-Suomen satamat esittäytyivät merenkulun eri toimijoille Seatrade Europe -risteilymessuilla Hampurissa. Kansainväliseen yhteistyöhön kuuluu myös hyvien vastinsatamien löytäminen ja keskinäisen toiminnan kehittäminen.
Turun ja Naantalin satamajohtajat pitävät satamien markkinointiyhteistyötä onnistuneena, ja satamat ovatkin houkutelleet pitämiinsä tiedotustilaisuuksiin hyvin alan toimijoita. Tätä kautta satamien tunnettuus kasvaa, mikä on kaikkien yhteinen etu.
Satamilla on myös omat profiilinsa. Naantalin sataman valtteja ovat nopeat autoyhteydet Ruotsiin Kapellskäriin. Reitti on suosittu rahtiväylä etenkin sellaiselle liikenteelle, joka ei suuntaudu Tukholman alueelle.
– Muumimaailma ja kylpylä houkuttelevat ruotsalaisia matkailijoita etenkin kesäaikaan, Vainiala sanoo.
Kulkuyhteydet vaikuttavat suuresti satamien toimintaan, ja tästä syystä Lounais-Suomen satamat ovat tehneet yhdessä liikenneselvitystä rekkojen käyttämistä reiteistä. Satama palvelee aina laajaa talousaluetta, jolloin myös palveluita tulisi kohdistaa koko toiminta-alueelle.
Lounais-Suomen satamien tärkeitä markkina-alueita Suomessa ovat lounaisrannikon lisäksi Helsingin, Tampereen ja Lahden alueet.
![]() |
Turun sataman toimitusjohtaja Christian Ramberg pitää Lounais-Suomen satamien yhteistyötä onnistuneena. |
-mm