Tunnelmatuotannon kiireinen vuosi
Hypätkää, sanoo valokuvaaja Timo Mäkipää, ja viisi miestä 60-luvun tyylisissä mustissa puvuissaan hyppää yhtä aikaa ilmaan. Rock & roll soi, kun ollaan ottamassa uusia promokuvia suositulle Varjokuva-orkesterille.
Bändi on palannut aamulla viideltä Imatralta ja lähdössä illalla Viking Gracelle. Väsymystä ei näy, eikä sen anneta vaikuttaa tunnelmaan.
- Teemme kaiken aina ammattimaisesti. Tartutaan hetkeen ja otetaan tilanne haltuun, luonnehtii Kyösti Mäkimattila, tämän vuoden tangokuningas ja porukan puhemies.
Yläneeltä lähtöisin oleva bändi perusti yrityksen, Tunnelmatuotanto Oy:n, vuonna 2002. Suosio on ollut suurta vuosia ennen Mäkimattilan tangokuninkuuttakin, eikä se oikeastaan ole tuonut lisää jo entisestään täyteen keikkakalenteriin.
Tunnelmatuotannon vuosi on silti ollut tavanomaista kiireisempi. Yritys tekee valo- ja äänentoistopalveluja eri tapahtumiin ja juuri tämä toiminta onkin ollut kasvussa.
- Meiltä saa apua. Kaikkea uusinta tekniikkaa ei tarvitse omistaa. Meillekin oli silti iso juttu hoitaa tangokuninkaallisten tämänvuotisen Sinitaivas-kiertueen tekniikka, toteaa Mäkimattila.
Illalla uusia promokuvia voi jo nähdä yhtyeen Facebook-sivuilla, joita miehet ylläpitävät vuoroviikoin.
- Facebookilla on suuri merkitys: meilläkin on tuhansia seuraajia, Mäkimattila sanoo.
Varjokuvan profiilikuvana Facebookissa komeilee muuten yrittäjäpatsas, sillä Tunnelmatuotanto palkittiin marraskuussa Yläneen kuntakohtaisella yrittäjäpalkinnolla. Yrittäjägaalassa bändin miehiä ei silti nähty - Varjokuva oli juhlailtana luonnollisestikin keikalla.
![]() |
Varjokuva-orkesteri ottaa tilanteen haltuun vaikka promokuvauksissa. |