Mobiili ja some haltuun
Nettisivujen selattavuus mobiililaitteilla on nyt se juttu, johon kannattaa panostaa.
- 20 prosenttia käyttäjistä tulee yrityksen nettisivuille mobiililaitteen kautta. Nettisivujen on oltava yhtä helppokäyttöiset, katsottiinpa niitä sitten kännykästä tai tabletilta, sanoo Mainostoimisto Ilmiön nuori yrittäjä Juha Hepojoki.
Sosiaalinen media on toinen asia, missä olisi yritystenkin syytä olla esillä.
- Pyrin suosittelemaan sitä kaikille asiakkailleni: sehän on täysin ilmainen keino markkinoida yritystä. Tosin pitää myös muistaa, ettei innostu Facebookista liikaa, ja unohda nettisivujen päivittämistä. Facebookin pitäisi vain tukea varsinaista nettisivua.
Sosiaalinen media on tärkeässä roolissa myös Hepojoen Uudenkaupungin Korihaille tekemillä uusilla nettisivuilla, josta hän on tänä vuonna saanut paljon näkyvyyttä.
Hepojoki perusti yrityksensä Uuteenkaupunkiin hieman yli kaksi vuotta sitten.
- Täällä oli tarvetta tällaisille palveluille. Olen saanut paljon yritysasiakkaita ihan laidasta laitaan: lastenvaatteista teollisuuteen. Pystyn myös toteuttamaan kaikki markkinointimateriaalit.
Hepojoen hoidettavaksi yrittäjä voi antaa koko paketin: nettisivujen ja verkkokaupan suunnittelemisen, domain-palvelut, sähköpostit.
- Jos niistä ei ole yhtään perillä, voi siinä olla aika opetteleminen.
Nopeimmillaan Juha Hepojoki on tehnyt nettisivut alle viikossa.
- Olen profiloitunut aika pitkälti nettisivujen tekijäksi, mutta mielelläni tekisin myös enemmän printtipuolen juttuja. Logosuunnittelua olen päässyt tekemään ihan mukavasti.
Helppo tie yrittäjyyteen
Aluksi tosin Juha Hepojoki oli sitä mieltä, ettei hän missään tapauksessa ryhtyisi yrittäjäksi. Mieli kuitenkin muuttui, kun hänen kurssikaverinsa Porin ammattikorkeakoulussa perusti yrityksen ja hän pääsi näkemään, mitä se käytännössä oli.
- Meillä oli myös opiskelun viimeisenä vuonna yrittäjyyden kurssi ja saimme tehdä oikeita ihan projekteja.
Hän päätti katsoa, miten käy.
Yrittäminen oli helppo aloittaa, sillä hän pääsi hyvin pienillä investoinneilla alkuun.
- Hankin vain koneen ja ohjelmalisenssit. Velkaa ei tarvinnut ottaa.
Ja ihan hyvinhän siinä kävi. Ainakin jos vertaa Hepojoen kurssikavereihin, joista vain harva on tällä hetkellä alan töissä.
- Kyllä tästä oman palkkansa saa, hän toteaa.
Hepojoen mielessä on myös toiminnan laajentaminen – ainakin niin, että hän voisi palkata jonkun tekemään sopimusasiakkaidensa päivityksiä.
- Ne pyritään hoitamaan aina 24 tunnin sisällä.
![]() |
Nettisivujen on oltava yhtä helppokäyttöiset, katsottiinpa niitä miltä laitteelta tahansa, sanoo Mainostoimisto Ilmiön nuori yrittäjä Juha Hepojoki. |
anneli.perkio@y-lehti.fi