Turkulainen muotoilu sai oman yhdistyksen
Turkulaiset muotoiluyritykset ovat perustaneet yhteisen yhdistyksen parantamaan muotoilun tuntemusta Turussa. Uuden muotoilun yhdistys on jo herättänyt innostusta ja järjestänyt muun muassa onnistuneen lanseeraustapahtuman Logomossa joulukuun ensimmäisenä päivänä.
- Turkuun tultiin myös muualta Suomesta. Logomossa tuotteitaan esitteli kaikkiaan 52 muotoiluyrittäjää. Kävijöitä oli noin 2500, aivan ilman ostettua mainontaakin. Logomon kanssa on jo keskusteltu samanlaisen tapahtuman järjestämisestä taas ensi joulun aikaan, kertoo yhdistyksen puheenjohtaja Olli Sallinen.
Turussa on toki jo aiemmin järjestetty erilaisia muotoilutapahtumia, kuten Turku Design Festival kolme kertaa, mutta ongelmana on Sallisen mukaan ollut se, että ne ovat olleet pienen aktiivijoukon järjestämiä.
- Ajatuksena on, että Uuden muotoilun yhdistys olisi sateenvarjo, jonka alla voitaisiin tehdä laajemmin yhteistyötä, myös eri muotoilun alojen kesken. Tapahtumia pystyttäisiin tuottamaan laajemmin ja näkyvämmin. Tavoitteena on parantaa alueen muotoiluyritysten toimintamahdollisuuksia markkinoimalla yritysten tuotteita ja palveluita yhteisesti toisille yrityksille. Tulossa on myös ammattilaiskoulutuksia. Logomon tapahtuman jälkeen useita kymmeniä ihmisiä ja yrityksiä on ilmoittautunut mukaan tulijoiksi. Nyt aloitamme vuoden alusta jäsenhankinnan.
Yksi aspekti Uuden muotoilun yhdistyksen toiminnassa on varsin mielenkiintoinen, ja pidemmän päälle varmasti myös hedelmällinen.
- Turussa on pitkään toimineita vakiintuneita muotoiluyrityksiä, joilla ei ole ollut luontevaa foorumia tavata nuorempia muotoilijoita. On hauska huomata, että nyt halutaan kaventaa tätä sukupolvien välistä kuilua, Olli Sallinen myhäilee.
Kontaktiväylän löytäminen muotoilijoiden ja raskaan teollisuuden välille puolestaan voi olla jopa kohtalon kysymys koko Suomelle.
- Tuoreen ruotsalaistutkimuksen mukaan muotoiluun panostavien yritysten tuottavuus on yli 50 prosenttia korkeampi verrattuna yrityksiin, jotka eivät investoi muotoiluun. Joskus tuntuu, että tämä unohdetaan Suomessa, Olli Sallinen muistuttaa.
![]() |
Olli Sallisen oma muotoiluyritys Saana ja Olli tekee tekstiilisuunnittelua. |
–ap.