Rahti ja matkustajat yhdistyvät Turun lauttaliikenteessä

Varustamot miettivät uusia konsepteja

Itämeren lauttaliikenteen toimijat seuraavat, mitä Silja Linen ympärillä tapahtuu. Kilpailijat odottavat yhtiön myyntiä ja markkinoiden uusiutumista. Turun seudulla liikennöi Siljan lisäksi kolme Ruotsin suuntaan matkustajaliikennettä harjoittavaa yhtiötä.

Viking Line odottaa kenties kiinnostuneimpana Siljan myyntiä. Vikingin laivat ajavat samoja reittejä kuin Silja, joten kilpailijan ratkaisut vaikuttavat suoraan yhtiön toimintaan. Myös Viking on tehnyt tappiollista tulosta ja tiivistää nyt liiketoimiansa.

– Kannattavuuden saavuttaminen on meille tärkeää. Olemme varovaisia investoinneissamme, ja pyrimme saamaan nykyisestä kalustostamme kaiken irti, Viking Linen markkinointijohtaja Risto Peltola toteaa.

Kuvaavaa koko tilanteen kannalta on, että markkinat voivat hyvin, ja kysyntä on hyvää. Ainoastaan kannattavuus ei ole Viking Linellakaan paras mahdollinen. Peltolan mukaan tilanne korjautuu pitkällä tähtäimellä kapasiteetin korjaamisella.

Turun reitti on Vikingillekin tärkeä. Punavalkoisissa laivoissa kehitetään tuotetta ja palvelukokonaisuutta, johon kuuluvat ateriointi ja viihdetarjonta. Tavoitteena on matkailijoiden viihtyminen.

SeaWind ja Finnlink kuljettavat rahtia ja matkustajia

Silja Linen tytäryhtiö SeaWind Line jatkaa liikennettään Turusta Tukholmaan kahdella ropax-aluksellaan aikataulujen mukaisesti. Rahtiliikenteen ohella matkailijoita kuljettavalla SeaWindilla käyttöaste on korkea.

– Rahtiliikenteen tarve kasvaa koko ajan, ja nykyinen kapasiteettimme alkaa käydä jo liian pieneksi, yhtiön toimitusjohtaja Mats Rosin sanoo.

Yhtiön kaksi laivaa oli jo tarkoitus uusia, mutta Siljan tervehdyttämisprojekti ja myynti-ilmoitus keskeyttivät nämä suunnitelmat.

Finnlines-konsernin omistama Finnlink on Turun seudun laivayhtiöistä ainoa, jonka laivat lähtevät Naantalista ja suuntaavat Kapellskäriin. Finnlinkille rahtikuljetukset ovat pääosassa..

– Kuljetamme matkustajia, mutta olemme alusta lähtien toimineet rahdin tarpeiden mukaan. Myymälä- ja viihdepalveluiden sijaan keskitymme matkan nopeuteen ja sopiviin aikatauluihin, Finnlinkin toimitusjohtaja Christer Backman kertoo.

Finnlinkin alukset kulkevat Naantalin ja Kapellskärin välin kahdeksassa tunnissa. Vuorokaudessa lähtöjä on kolme, mutta helmikuussa myös neljäs lähtö tulee aikatauluihin.

– Meillä jo aiemmin liikennöinyt Finnsailor palaa reitille, ja tuo lisää lähtöjä aikatauluihimme, Backman sanoo.

Finnlinkin konsepti on luoda lauttaliikenteestä käytännössä osa maantietä, lossi Suomen ja Ruotsin välille. Finnlines-konserni on panostanut voimakkaasti kalustoonsa muillakin reiteillä kasvavien rahtitarpeiden tyydyttämiseksi.

Tallinkin toimia seurataan tarkasti

Virolainen Tallink on tällä hetkellä Itämeren lauttaliikenteen musta hevonen. Varustamo on huhuissa yhdistetty Silja Linen ostajaehdokkaisiin, mutta Tallink Finlandin toimitusjohtaja Håkan Nordström ei halua asiaa kommentoida.

Tallink tuo lähivuosina liikenteeseen neljästä viiteen uutta laivaa, joten voi olla, ettei virolaisyhtiö halua tai pysty investoimaan Siljan toiminnan ostamiseen. Tallink liikennöi tällä hetkellä Virosta Ruotsiin ja Suomeen. Onko yhtiöllä kiinnostusta Turun suuntaan, on mielenkiintoinen kysymys.

Tallinkin kannattavuutta Itämerellä parantaa virolainen miehistö ja sitä kautta pienemmät henkilöstökulut. Tosin moni pitää yhtiön rohkeaa kalustopolitiikkaa jopa uhkarohkeana. Tappiot olisivat Tallinkille vakavia, sillä yhtiön omavaraisuusaste ei ole kehuttava.


Turun Satamassa liikennöivät Silja Line, Viking Line ja SeaWind Line. Lauttojen painopiste on siirtymässä voimakkaammin rahdin puoleen.

Mikko Mentula

Julkaistu 11/2005        
J&T Pajunen

J&T Pajunen

Kuljetusliikenne, Kuljetuspalveluja

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Naantalin Kylpylä

Matkailijantie 2, Naantali

www.naantalispa.fi

Kokoukset, juhlat, näyttelyt, tyhy-päivät, majoitus- ja ravintolapalvelut, sauna- ja allasparatiisi, oheisohjelmat.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa