Perheyritys pitää paimiolaiset kodinkoneissa
Vistavisio Oy on toiminut Paimiossa vuodesta 1981. Käytännössä se tarkoittaa Tekniset –liikettä, jota on joulukuusta 2011 luotsannut yrittäjänä Hanna Haapanen. Haapasen isä Rauno Aaltonen, jonka liki kaikki paikalliset tuntevat, perusti Vistavision.
- Olen ollut talossa koko ikäni, Haapanen kuvailee.
Perheyritys koki välillä liiketoimintajärjestelyjä Tekniset –ketjun kanssa, mutta Haapanen päätti jatkaa toimintaa vakiintuneen asiakaskunnan ja tukkureiden tuella. Tekniset –ketju koostuu yksityisistä yrityksistä, jotka tekevät tuoteostot itsenäisesti ketjuhinnaston ollessa yhtenäinen. Kodinkoneita ja viihde-elektroniikkaa myyvä ketju hyödyntää yhteismarkkinointia.
Talouden taantuma näkyy liikkeessä, mutta ei ratkaisevasti.
- Ostopäätöksiä mietitään tarkasti, mutta isoja kodinkoneita menee jatkuvasti asiakkaiden tehdessä korvausostoksia, Haapanen kertoo.
Kun vanha pimahtaa, tilalle tarvitaan uusi. Korvausostot eivät katso ajankohtaa. Muutenkin kauppiasvetoisissa myymälöissä, kuten Paimiossa, kodinkoneita myydään paljon.
Joululahjoiksi ihmiset hankkivat viihde-elektroniikkaa. Joulun jälkeen kierrellään alennusmyyntejä. Kesällä ostetaan kylmälaitteita. Tänä keväänä talviolympialaiset saattavat tehdä piikin televisiomyyntiin. Kodinkonepaketit ja muut myyntitempausteemat vetävät hintatietoisia.
Keskustele myyjän kanssa
Vistavision ehdottomiksi vahvuuksiksi Haapanen lukee pitkäaikaiset ja ammattitaitoiset myyjät jotka tarjoavat henkilökohtaista palvelua. Vaikka asiakas jo tullessaan tietää, mitä haluaa, hyvä myyjä kartoittaa tilanteen, selvittää, mitä oikeasti tarvitset, ja paneutuu etsimään juuri sopivaa tuotetta.
- Keskustelu myyjän kanssa kannattaa! Sillä tavoin saat oikean tuotteen omaan tarpeeseen ja käyttöön. Se hinnaltaan mukavin ei välttämättä ole kotona se kivoin käyttää, Haapanen pohtii.
Yritys tarjoaa myös sähkö- ja putkimiehen palveluita asennustöihin. Ne se hankkii ostopalveluna. Haapanen korostaa jälkimarkkinoinnin tärkeyttä, ja hyvä palvelu jatkuu aina kuljetukseen ja asennukseen saakka.
- Jos ongelmia tulee myöhemmin, emme lähde niitä karkuun, vaan ne selvitetään yhdessä. Palvelu on vuorovaikutusta, ja mekin olemme uskollisia asiakkaille ja yhteistyökumppaneille.
Tinkimisen jalo taito
Se että myyjällä ei juuri ole asiakasta ei tarkoita sitä, etteikö hänellä voisi olla kiire. Myyjä Osmo Laine huomauttaa, että työtä on koko ajan: myynnin lisäksi esimerkiksi tavaroiden esillepanoa ja siivoamista.
Kauppias sanoo, ettei laajentamispaineita ole, eikä toimipaikkoja aiota lisätä. Yhdessä myymälässä riittää tarpeeksi hallinnoitavaa.
- Yrittäjällä on oma vapaus vastuun ohella. Viikonloput pyrin olemaan kotona, se ei estä vilkuilemasta työposteja. Olen yrittäjäperheestä ja minulla on nyt yrittäjäperhe, Haapanen, jonka puolisokin on yrittäjä, kertoo.
Työn ohella Haapanen on mukana yrittäjäyhdistyksen toiminnassa, ja osallistuu mahdollisuuksien mukaan koulutuksiin.
Paimiolaisia Haapanen kuvaa aika uskollisiksi asiakkaiksi. Tavaraa on tosin oltava esillä monipuolisesti, ja hintahaitarin on venyttävä moneen makuun. Nuoret käyttävät enemmän verkon ostomahdollisuuksia.
Entäs tinkiminen?
- Pieni tinkaaminen voi olla ihan hauskaa, mutta hinnat ovat jo niin puristetut ettei pyöristystä voi herua paria euroa enempää, Haapanen hymyilee.
![]() |
Osmo Laine, Juha Haapanen, Arttu Perkonoja, Hanna Haapanen ja Mika Ojanen ovat Paimion Tekniset –liikkeen tuttuja kasvoja. Mika Ojanen on viihtynyt samassa työpaikassa jo vuodesta 1984. |
![]() |
Hanna Haapanen kuvailee paikallisia aika uskollisiksi asiakkaiksi. Tavaraa on oltava monipuolisesti esillä ja hintahaitarin sovelluttavan monelle kuluttajalle. |