Aito savukala kypsyy leppäsavussa

Pienen yrittäjän asema ei ole EU:n myötä ainakaan helpottunut. Sen on saanut kokea Sebastian Husko, jonka savukalayritys Liedossa on tähdännyt kalajalosteiden jatkuvaan kehitykseen ja parantamiseen.

- Silloin, kun aloitin 90-luvulla, oli paljon helpompaa. Nyt on toisin. Elintarvikelaki muuttuu koko ajan ja kriteerit tiukentuvat sitä myöden. Ymmärrän, että joku järjestelmä pitää olla, jotta tuotteet ja toimintatavat pysyvät turvallisina kuluttajalle. Husko Savukalatukku on ollut jo vuosia esimerkillinen tuotantolaitos, Sebastian Husko toteaa.

Aihetta huomautuksiin ei kaiken järjen mukaan pitäisi olla: yritys toimii uudessa, vain nelisen vuotta sitten saneeratussa kiinteistössä, jossa on kaikki fasiliteetit kunnossa.

Perinteet kunniassa

Husko pitää kunnia-asianaan tuottaa vain perinteisin menetelmin savustettua kalaa parhaista tuoreista raaka-aineista.

- Kaikki tuotteet tehdään aina tilauksesta. Merilohi tulee joka aamuyö, se fileoidaan itse aamulla, tuotteet savustetaan ja loimutetaan päivällä ja jäähtymisen jälkeen ne pakataan seuraavana aamuna ja viedään kauppaan, Sebastian Husko selittää.

- Savustamme kalaa pelkällä aidolla puulla. Käytämme harmaaleppähaketta, joka on parasta laatua. Toisessa uunissa, jossa tehdään savusilakat, käytetään kotimaista leppähalkoa. Asiakkaan toiveiden mukaan voimme käyttää myös muita puulajeja, kuten tammea tai pyökkiä saadaksemme parhaan lopputuloksen.

Hän on joutunut taistelemaan savukalan aitoudesta.

- Savukala ei ole savukalaa, jos käytetään nestemäistä savua. Asiakkaan kannattaa aina kysyä, kuinka kala on tehty. Se pitäisi näkyä myös pakkauksessa. Asiakkaalla on oikeus tietää aitoudesta ja savustusmenetelmästä, Husko painottaa.

Puolensataa tuotetta

Husko Savukalatukku myy suurimmaksi osaksi tuotteensa palvelutiskeille Turun seudun liikkeisiin. Vain pieni osa kalasta pakataan suoraan kuluttajapakkauksiin.

Yrityksellä on yli 50 erilaista tuotetta: esimerkiksi lohta loimutetaan ja savustetaan erilaisten mausteiden ja maustekastikkeiden kanssa, joiden tarkat reseptit ovat tietysti salaisuus – vaikka ainesosat pitääkin pakkauksessa ilmoittaa. Varsinkin hunaja-chililohta ovat kilpailijat kyllä yrittäneet jäljitellä.

Huskon kalatuotteet ovat herättäneet kiinnostusta kauempanakin. Yritys on panostanut uusien tuotteiden esilletuontiin markkinoinnin ja maistatuksen keinoin. Aktiivinen yhteys asiakkaisiin heidän mielipidettään kuunnellen on aina tuotteiden laadun takana.

Varsinaissuomalaiset voivat ostaa Huskon savukalaa paikallisista liikkeistä ja Turun torilta.


Husko Savukalatukun ykköstuote monien mielestä on savustettu hunaja-chililohi, esittelee Sebastian Husko.

anneli.perkio@y-lehti.fi

Julkaistu 0102/2014        
Painotalo Painola, T. Nieminen Oy

Painotalo Painola, T. Nieminen Oy

Graafinen suunnittelu, Kirjansitomoja, Kirjapaino, Painotaloja, Pakkauspalvelu, Pakkaussuunnittelua, Suunnittelu, Suunnittelutoimistoja

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Viking Line

PL 265, Turku

www.vikingline.fi

Amorella klo 08:45. Kokoustiloja 12 (10-180 hlöä), Auditorio 180 hlöä. Kokoustilojen kapasiteetti yht. n. 400 hlöä. Monitoimitila Panoraama messu- ja näyttelykäyttöön (max 200, istumapaikat 140) Useita ravintoloita, saunaosasto. Viking Grace klo 20:55. Kokoustiloja 11 (6-230 hlöä) Auditorio 230. Kokousosaston kokonaiskapasiteetti yht. n. 400 hlöä. Kuvaa ja ääntä on mahdollista välittää useaan kokoushuoneeseen ja Club Vogueen samanaikaisesti. Useita ravintoloita, Spa osasto. Ryhmille omaa erikoisohjelmaa – kysy lisätietoja.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa