Hesburger kehitää innovaatioita omista tarpeista
Hesburgerin toiminnassa innovaatioiden hyödyntäminen ja uuden keksiminen ovat perusedellytyksiä. Tuotteita ja ravintoloita uudistetaan jatkuvasti, ja hampurilaisbisneksen rinnalle on kehittynyt uudenlaista liiketoimintaa.
Aina ei Hesburgerin ja Heikki Salmelan visioita ole ymmärretty. Parikymmentä vuotta sitten ihmeteltiin, miksi pikaruokalaketjun ravintolat pitäisi yhdistää tietoverkoilla. Verkkojen hyödyntäminen oli 1980-luvulla harvinaista, ja ratkaisuja pidettiin käsittämättömänä.
– Kiersin tuolloin joka aamu aikaisin aamuyöstä tarkistamassa toimipisteidemme raaka-ainetarpeen. Mieleen tuli, että tietokone voisi huolehtia kaikesta automaattisesti, Salmela muistelee.
Hesburger hakee uusilla keksinnöillä ja innovaatioilla ratkaisuja selkeisiin tarpeisiin. Pelkästään kehitystä kehityksen vuoksi ei yhtiössä tehdä.
Uudet innovaatiot vaativat paitsi näkemystä, myös rohkeutta ja halua toteuttaa ideat. Hesburger poikkeaa monesta muusta yrityksestä siinä, että osaaminen halutaan pitää talon sisällä.
– Emme ulkoista toimintaamme, vaan pidämme voimavarat yrityksen sisällä. Uuden idean ympärille on sitten perustettu yhtiöitä, jotka luovat pohjan uudelle liiketoiminnalle, Salmela toteaa.
Perheyrityksissä halu panostaa kehitykseen
Laaja, yli 200 ravintolaa kattava Hesburger-verkosto tarjoaa myös oivan kokeilualustan uusille innovaatioille. Moni uusi keksintö on syntynyt käytännön tarpeesta. Muun muassa ketjun kaikkien toimipisteiden keittiölaitteet valmistetaan konsernin omassa yrityksessä..
Osa yrityksen omaa toimintaa varten luomista ratkaisuista on jalostunut ulkopuolisille kaupattaviksi tuotteiksi ja palveluiksi. Uusimpina askeleina on valvontajärjestelmän kehittäminen sekä siirtyminen tietoliikennetarjoajaksi ja puhelinoperaattoriksi.
– Kehitimme IP-puheluita ensin yrityksen sisäistä viestintää varten. Nyt alamme tarjota bisnesasiakkaillemme helppokäyttöisiä IP-puheluita omistuksessamme olevan Suomen Puhelimen kautta, Salmela sanoo.
Hesburgerin toiminnassa ruoka on edelleen pääosassa, mutta ympärille on syntynyt liuta sivutuotteita ja oheistoimintoja. Eräs uusimmista on Kaarinaan rakennettava voimalaitos, jossa ravintoloissa käytetty öljy hyödynnetään yrityksen oman logistiikkakeskuksen lämmityksessä.
Parhaat innovaatiot syntyvät Salmelan mukaan perheyrityksissä, joissa johto on sitoutunut yrityksen kehittämiseen ja joissa raha ei ole ainoa tavoite. Uuden kehittäminen vaatii rohkeutta ja halua sekä myös ajan hermoilla pysymistä.
– Uusien asioiden testaaminen edellyttää lisäksi pitkäjänteisyyttä, eikä jokainen idea voi toimia, Salmela muistuttaa.
![]() |
Heikki Salmelan mukaan perheyrityksissä on usein vankin halu ja tahto kehittää toimintaa ja luoda uusia innovaatioita. |
– mm