Yritys tunnetuksi ympäristöasioiden hyvällä hoidolla
Vuosittain järjestettävä Ympäristötekokilpailu käynnistyi maaliskuun alussa. Ilmoittautumisaika päättyy 30.4. Kaikille varsinaissuomalaisille pk-yrityksille avoimen kilpailun avulla halutaan nostaa julkisuuteen ja palkita yrityksiä, jotka ovat hoitaneet ympäristöasiansa esimerkillisesti.
Ympäristöteko-kilpailulla halutaan löytää toimintatapoja ja tuotteita, jotka säästävät raaka-aineita ja energiaa sekä ehkäisevät päästöjen tai jätteiden syntyä. Voittoon voi yltää myös tuote, joka ei itsessään ole ekologinen, mutta jonka valmistuksessa on huomioitu ympäristöseikat esimerkillisesti.
- Kilpailuun osallistuvalla yrityksellä ei tarvitse olla ympäristöohjelmaa. Kilpailussa palkittavia yrityksiä valittaessa tarkastellaan sitä, kuinka hyvin kestävän kehityksen vaatimukset on otettu huomioon toiminnassa, sanoo projektisuunnittelija Helena Nikkanen Varsinais-Suomen Agendatoimistosta.
Nikkanen kehottaa yrityksiä uskaltautumaan mukaan.
- Monet yritykset tekevät ympäristöystävällisiä tuotteita jo nyt. Lisäksi useat palvelut, kuten korjaus-, huolto- ja pesulapalvelut sekä lainaus- ja vuokraus, säästävät ympäristöä, Nikkanen kertoo.
Ympäristötekokilpailussa menestyneet yritykset ovat edustaneet hyvin laajaa yrityskirjoa. Tänä vuonna jo yhdeksännen kerran pidettävän kilpailun järjestää Varsinais-Suomen Agendatoimisto yhteistyössä Varsinais-Suomen Yrittäjien ja Viestintäharju Oy:n kanssa.
Pikkuvihreä hyödyntää voittoa markkinoinnissaan
Viime vuoden Ympäristötekokilpailussa palkittu ekologisiin käymälöihin, kompostointiin sekä kierrätysjärjestelmiin erikoistunut Pikkuvihreä Oy arvostaa saamaansa palkintoa.
- Pieni yritys sai palkinnon myötä arvostusta toiminnalleen ja hyvää näkyvyyttä, Jukka Lindroos Pikkuvihreästä kertoo.
Pikkuvihreän kilpailuun ilmoitti tyytyväinen yhteistyökumppani. Voitto on tehnyt hyvää yrityksen imagolle. Pikkuvihreä on hyödyntänyt voittoaan markkinoinnissaan.
- Olemme painattaneet voittologon kaikkiin materiaaleihimme aina kirjepaperista messuseinämiin, Lindroos kertoo ja lisää, että asiakkaiden reaktiot ovat olleet positiivisia.
![]() |
Jukka Lindroos kertoo voiton olevan konkreettinen näyttö siitä, että yrityksen ympäristöasiat ovat hoidossa. |
mj