Invataksin vastuu loppuu vasta, kun asiakas on turvallisesti perillä
Invataksi starttaa Littoisista aamuhämärässä. Reijo Leppänen lähtee hakemaan asiakastaan. Aamun ensimmäinen reitti kulkee kuljettajan kotoa Katariina-kodin kautta satamaan.
Reijo Leppänen on ajanut taksia yli kolmekymmentä vuotta. Invataksin tarvehankintainen liikennelupa hänelle myönnettiin 1994.
- Invataksien maailma poikkeaa hyvin paljon tavallisten pienten taksien maailmasta. Tämä työ on selvästi pidemmälle suunniteltua ja suurin osa ajoista on ennakkotilauksia, Leppänen kertoo kaartaessaan autollaan kotipihasta.
Tämänkin päivän ajoista osa on jo tiedossa.
Leppänen kytkee keskusradion päälle. Vaikka aamu on varhainen, eri taajuuksilta kuuluu jo vilkasta keskustelua. Radion kautta hyvää huomenta toivottaa myös Turun Seudun Invataksit ry:n keskus. Keskus välittää taksikyytejä päivisin. Iltaisin välitystä hoitavat autoilijat vuorotellen. Yhdistykseen kuuluu kaikkiaan 38 yrittäjää ja 46 autoa, joissa kaikissa on pyörätuolinostimet ja muut tarvittavat apuvälineet.
Aikataulut ja reitit pitkälle suunniteltuja
Leppäsen invataksin ajosta yli puolet on vakioasiakkaiden kuljettamista.
- Monet käyvät säännöllisesti esimerkiksi sairaalassa, jumpassa tai kaupassa. Invatakseilla ajetaan paljon myös yhteiskyytejä. Ihmiset kerätään ympäri kaupunki ja viedään esimerkiksi työkeskukseen töihin päiväksi, Leppänen kertoo.
Kaupunki on suunnitellut tällaisten ajojen lisäämistä. Leppänen on ajatuksesta hieman huolissaan.
- Aikataulut ovat herkkiä ja ne on vaikea laatia. Jos olen aamulla myöhässä aikataulusta viisi minuuttia, olen iltapäivällä myöhässä jo tunnin. Se ei käy päinsä, jos iltapäivän asiakkaalla on aika lääkärille, Leppänen kertoo.
Esimerkiksi suositun jumpan aikataulumuutos voi sekoittaa kaikki aikataulut täysin hetkellisesti.
Kuljettajan pitääkin tietää etukäteen, mihin asiakas on menossa ja kuinka kauan matkaan kuluu aikaa. Aamupäivisin on hiljaisempaa ja puolen päivän aikoihin autoa on jo vaikea saada.
- Hukka-ajoa tulee paljon. Uutta kyytiä ei voi ottaa edellisen läheltä, hän kertoo.
Nyt aamulla kyydit ovat yllättävän lähellä toisiaan. Ensimmäinen asiakas viedään satamaan ja seuraava asiakas haetaan Pansiosta Turun kaupunginsairaalaan. Kolmas asiakas odottaa sairaalalla.
Tuttu kuljettaja, tuttu asiakas
Reijo Leppäsen ajokalenteriin on tehty vähäisiä merkistöjä. Suurin osa asiakkaita on merkitty kalenteriin vain lyhyesti etunimillä.
- Minulla on sellaisiakin asiakkaita, jotka soittavat vain siinä tapauksessa, ettei kyytiä jostakin syystä tarvitakaan, Leppänen hymyilee.
Tutun kuljettajan kanssa on helppo asioida. Kuljettajan ja vakioasiakkaan suhde on hyvinkin luottamuksellinen. Työhön kuuluu myös puolia, joita ei normaalisti mielletä taksinkuljettajalle. Leppänen muistelee jopa hoitaneensa asiakkaidensa pankkiasioita. Kaupassakäynti asiakkaan puolesta on arkipäivää.
- Invataksien kuljettajat auttavat asiakkaita esimerkiksi pukeutumisessa, hän sanoo ja lisää, että monesti hänkin tekee asiakkailleen pieniä palveluksia, kuten vie roskat.
Sairaalat tilaavat monesti invataksin juuri sen vuoksi, että asiakas viedään kotiin sisälle asti.
- Monesti haen asiakkaan sairaalasta osastolta asti ja varmistan, että asiakas pääsee turvallisesti sisälle kotiinsa, Leppänen sanoo.
Asiakkaalle varataan aikaa
Kun aamun ensimmäiset asiakkaat on saatu turvallisesti perille, kuljettajat pysähtyvät aamukahville. Tutulla huoltamolla tapaa aina kollegoja. Autoilijat Markku Johansson ja Pentti Heikkilä istuutuvat Leppäsen kanssa samaan pöytään.
- Tässä työssä vastuu päättyy vasta, kun asiakas on turvallisesti perillä. Monesti asiakas viedään kotiin sisälle asti, toteaa kuljettaja Markku Johansson.
Muut kuljettajat nyökkäilevät vieressä.
- Pyörätuolilla ja rollaattorilla liikkuville ihmisille varataan aikaa. Asiakkaan pitäisi aina olla ensimmäisellä sijalla, Pentti Heikkilä sanoo.
- Liikuntaesteisen asiakkaat ovat malttavaisia. Valitettavasti he ovat tottuneet odottamaan. Toisin on, kun kyydin tilaa asiakas, joka on tottunut kävelemään ja juoksemaan paikasta toiseen, Leppänen hymyilee.
Kesken aamukahvin Leppäsen kuljettaja Pekka Kattelus soittaa. On vuoronvaihto. Kattelus jatkaa päivää ja Leppänen lähtee kotiin hoitamaan paperiasioita.
- Illalla on edessä suururakka. Pesemme ja vahamme auton, Leppänen huokaa.
![]() |
Anja Lujala on Reijo Leppäsen vakioasiakas. Tänään aamulla Lujala on matkalla satamaan. Risteily alkaa kahdeksalta. |
![]() |
Leppäsen vuoro loppuu. Ajojen lisäksi kotona odottaa valtavasti paperitöitä. Kun taksin ajot päättyvät, auto pestään ja siivotaan. |
![]() |
Pekka Kattelus on ollut Leppäsellä kuljettaja kahdeksan vuotta. Leppänen kertoo, että pystymetsästä olisi todella vaikea palkata kuljettajaa. Kuljettajilla on valtavasti tietoa asiakkaistaan. |
![]() |
Taksiautoilijat Markku Johansson, Pentti Heikkilä ja Reijo Leppänen tapaavat usein kahvilla. Huoltamo sijaitsee kätevästi Turun sairaaloiden puolessa välissä. Turun Seudun Invataksit ry:n keskus p. (02) 233 2233 |
mari.jokinen@y-lehti.fi