Millaisen hyödyn yrityksesi saa verkkosivuistaan?

Asiakkaan löytäessä yrityksen verkkosivuilta etsimänsä tiedon, myös yrityksen tavoite toteutuu. Yrityksestä, sen toimialasta ja tuotteista riippuu, mitä asiakas sivuilta etsii. Suomalaisten yritysten verkkosivut ovat monesti teknisesti taidokkaita, mutta sisällöissä on vielä paljon kehitettävää.

Liikenne- ja viestintäministeriön tutkimuksen mukaan lähes 2,6 miljoonaa suomalaista käyttää verkkoa viikoittain. Kotitalouksien laajakaistayhteyksien määrä ylitti helmikuussa 50 prosentin rajan ja niiden määrä on kasvanut Suomessa nopeimmin koko Euroopassa.

- Suomalaiset yritykset eivät ole vielä ymmärtäneet verkkosivujen tarjoamia mahdollisuuksia, sanoo tutkimusjohtaja Kalle Heinonen Aboavista Oy:stä. Aboavista on erikoistunut verkkosivujen analysointiin ja markkinointitutkimukseen.

Heinonen uskoo, että erikoiskauppa siirtyy väistämättä yhä enemmän internetiin.

- Saattaa olla, että osa erikoiskaupasta jopa siirtyy myymälöistä suoraan mobiilimyyntiin, Heinonen ennustaa.

Verkkosivut eivät ole itseisarvo

Mitä tahansa verkkoon ei kannata laittaa. Tärkeintä on rakentaa sivut asiakaslähtöisesti ja varmistaa, että asiakas löytää sivuston.

- Verkkosivujen pitää suostutella kaikenlaisia ihmisiä. Erityisesti sivustoilla on tarjottava tietoa yrityksestä ja tuotteita. Sivustoita suunniteltaessa pitää tietää, halutaanko sivuille houkutella kaikkia internetin käyttäjiä vai tarkkaan rajattu kohderyhmä, Heinonen sanoo.

Kävijäseurannan avulla voidaan selvittää, mitä kautta ihmiset verkkosivuille tulivat, mitä he sivuilla katsoivat ja mitä kautta he poistuivat sivustoilta. Seuranta ohjaa sivujen kehitystä.

- Ilman seurantaa ei tiedetä, mitä menetetään. Kävijäseurannan kautta yritys voi reagoida siihen, mitä asiakkaat tekevät. Toimimattomat verkkosivut voivat aiheuttaa selviä taloudellisia menetyksiä, Heinonen kertoo.

Oleellista on, että ihminen jättää verkkosivuilla käynnistään jäljen esimerkiksi osallistumalla kilpailuun tai tilaamalla uutiskirjeen.

- Potentiaalisista asiakkaista kerättyjen tietojen perusteella markkinointi voidaan kohdistaa. Yhdysvalloissa tällainen kohdemarkkinointi on jo pelottavan pitkällä, Heinonen kertoo.

Internet markkinointi- ja myyntikanavana

Kallen Heinosen mukaan internet sivustojen hakukoneoptimointi ja internetin hakusanamainonta ovat lähteneet Suomessa nyt räjähdysmäiseen kasvuun.

- Hakukoneoptimoinnilla varmistetaan, että yrityksen sivut löytyvät nopeasti ja vaivattomasti eri hakukoneiden kautta. Optimointi perustuu sivujen asianmukaiseen tekniseen toteutukseen. Yleisimpiä hakusanoja sijoitetaan sivustoihin siten, että hakukoneet löytävät ne varmasti, Heinonen selittää.

Hakusanamarkkinointia tarjoavat hakukoneet. Yleinen periaate on, että mitä suositumpi hakusana, sitä kalliimpaa sillä on mainostaa.

- Hakusanatutkimuksen kautta saadaan käyttöön halvempia hakusanoja. Joka tapauksessa hakusanamainonta on suhteessa halvempaa kuin esimerkiksi mainosten sijoittaminen mediasivustoille, Heinonen sanoo.


Kalle Heinonen Aboavista Oy:stä korostaa verkkosivujen mahdollisuuksia myynnin edistämisessä ja lisäämisessä.

mj

Julkaistu 03/2006        
J&T Pajunen

J&T Pajunen

Kuljetusliikenne, Kuljetuspalveluja

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

FresCo Ravintolat Oy - Korkki

Linnankatu 43, Turku

www.frescoravintolat.fi

R 75, KP 5-24 (75). Kokouspalvelu: videoneuvottelulaitteet, AV-laitteet. Juhlapalvelu. Lounas arkisin klo 10:45-13:30. Tervetuloa tutustumaan uuteen ravintolaamme! Lue verkkosivuiltamme lisää toiminnastamme ja tutustu myös Raumalla sijaitseviin toimipaikkoihimme, www. frescoravintolat.fi

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa