Käytetyt moottoripyörät usein tuontitavaraa
Turkulainen Molitor Oy myi viime vuonna noin 200 moottoripyörää. Yli puolet pyöristä myytiin käytettyinä, toimitusjohtaja Harri Loponen kertoo.
- Suurin osa käytetyistä moottoripyöristä tuodaan Saksasta ja Hollannista. Täällä niihin tehdään täyshuolto ennen myyntiä.
Molitor myy uutena Benelli-, Husqvarna-, Cagiva- ja Gasgas-moottoripyöriä. Lisäksi myydään mopoja ja polkupyöriä. Liike muutti viime vuonna Naantalista Turun Orikedolle.
Käytetyn moottoripyörän keskihinta liikkuu seitsemän ja kahdeksan tuhannen euron välillä. Sillä saa muutaman vuoden ikäisen, noin 600-kuutioisen pyörän, Loponen lupaa. Aloittavat moottoripyöräilijät tyytyvät yleensä pienempään, tyypillinen ensipyörä on 250-500 -kuutioinen.
- Moottoripyöriä ostetaan jonkun verran myös lahjoiksi. Eräälläkin jouluviikolla ostettiin viisi pyörää, jotka haluttiin ennen joulua kotiin.
Turvallisuus etusijalle
Moottoripyöräilijän varusteissa on nykyään valinnanvaraa. Uusinta uutta ovat airbag-takit ja -liivit, jotka onnettomuustilanteissa täyttyvät ilmalla ja pehmentävät törmäystä. Liivi maksaa viitisensataa euroa.
- Varusteissakin hinta ja laatu kulkevat aika paljon käsi kädessä. Kun kulkuneuvoon laitetaan tuhansia euroja, ei turvallisuudenkaan kohdalla kannattaisi pihistellä, Loponen huomauttaa.
Harri Loposella on moottoripyöräilijänä kilpailutaustaa vuodesta 1977. MM-tasollakin käynyt kilpailu-ura katkesi loukkaantumiseen 90-luvun taitteessa.
- Kilpaileminen alkoi myös käydä niin kalliiksi, ettei siinä oikein ollut järkeä. Nyt ajan lähinnä huviajoja, pääasiassa 750-kuutioisella Hondalla ja talvella jonkun verran enduroa.
![]() |
Törmäystilanteessa ilmalla täyttyvä turvaliivi suojaa moottoripyöräilijän selkärankaa ja sisäelimiä, Harri Loponen kertoo. |
-pv.