Maalaisjätkä vaihtoi suklaan polttoaineeseen
Sam Erikssonin työhuoneen ikkunasta avautuu maisema lumen peittämään saaristoon. Jossakin kaukana joku ajaa moottorikelkalla kohti horisonttia. Muuten on hiljaista.
- Näitä maisemia kelpaa katsella. Varsinkin kesäisin on upeaa, Eriksson tuumii.
Eriksson pitää Esson huoltoasemaa ja autokorjaamoa aivan Taalintehtaan sydämessä Kemiönsaarella. Västanfjärdistä kotoisin oleva mies on ollut alalla jo 24 vuotta.
- Opiskelun jälkeen ehdin olla muutaman vuoden Fazerin suklaatehtaalla töissä Helsingissä. Tällaiselle maalaisjätkälle Helsingin elämä ei kuitenkaan sopinut. Niinpä päätimme perheen kanssa palata Kemiönsaareen. Tämä huoltoasema on alun perin vaimoni isän rakentama.
Polttoaineen myynti on Erikssonin mukaan kiristynyt viime aikoina valtavasti. Alaa rasittavat myös jatkuvat hinnanvaihtelut.
- Huoltoasemia pitäisi nykyään kutsua veronkeräyspisteiksi. Hinnasta yli 70 prosenttia on veroa. Jos ihmiset tietäisivät, miten vähän yrittäjälle jää polttoaineen myynnistä käteen, meidät toimitettaisiin varmaan hullujenhuoneelle.
Eriksson harmittelee, että yrittäjän sisäänostohinta saattaa olla korkeampi kuin kylmäasemien kuluttajahinnat.
- Yrittäjien lautakunta on käynyt neuvottelemassa hinnoista, mutta asiaan ei ole tullut muutosta. Yrittäjät alkavat olla tosi pahassa jamassa, jos tämä käytäntö jatkuu.
Talvisin korjaamolla riittää työtä
Eriksson työllistää tällä hetkellä neljä ihmistä, joista kolme työskentelee autokorjaamon puolella.
- Varsinkin talvisin korjaamo työllistää kivasti. Hyvin vähän on luppoaikaa, ihmisillä on esimerkiksi akkumurheita ja jäätymisongelmia. Maaseudulla autokanta on suhteellisen vanha, joten ruostekorjauksia on myös paljon. Polttoainepuolella on nyt low season, välivaihe, odotellaan jäiden lähtöä ja ensimmäisten veneilijöiden tuloa.
Kesä tuo vilskeen ja vipinän ryminällä Taalintehtaalle.
- Kesällä tulee ihan peevelisti porukkaa. Kaikkia ei valitettavasti jaksa palvella niin hyvin kuin haluaisi. Silloin ei juuri lomapäiviä pysty pitämään, ja työpäivät venyvät pitkiksi. Kaikkia asiakkaita palvellaan kuitenkin samalla periaatteella. Paikallinen mopoasiakas on ihan yhtä tärkeä kuin Helsingistä tuleva BMW-asiakaskin.
Huoltoaseman työntekijämäärä tuplaantuu kesäisin.
- Kesäapulaisia tarvitaan ulkona auttamassa polttoaineen kanssa. Isoilla veneillä rantautuminen on hankalampaa kuin pienillä, minkä takia pienet yrittävät usein livahtaa jostakin välistä. Siinä tarvitaan siis samalla vähän järjestyspoliisin taitojakin.
Taalintehtaan yrittäjien yhteishenkeä Eriksson pitää hyvänä.
- Täällä on kirjoittamaton laki, että jos joku myy kumisaappaita, toinen ei ota niitä myyntiin. On parempi, että yksi elää, kuin kaikki kuolevat. Kaikki ovat olleet jo pitkään remmissä mukana ja tuntevat toisensa.
Kemiönsaaren yksityisyrittäjien yrittäjäpalkinnon Eriksson sai viime vuonna.
- Tottakai palkinto tuli yllätyksenä. Palkintojenjakojuhla oli todella hieno kokemus. Myöntämiseen vaikutti varmaan se, että olen toiminut täällä jo niin pitkään, Eriksson tuumii.
![]() |
Huoltoasemayrittäjä Sam Eriksson kertoo, että Taalintehtaalla nautitaan hiljaisemmasta jaksosta ennen ensimmäisten veneilijöiden tuloa. |
hanna.vilo@y-lehti.fi