Myllyn kävijämäärät ja keskiostoksen hinta nousussa
Kauppakeskus Mylly täyttää viisi vuotta. Viime vuonna keskuksessa kävi 4,3 miljoonaa asiakasta, jotka tekivät ostoksia 143 miljoonan euron arvosta. Keskuksessa on noin sata yritystä, joiden lisäksi vapaata kauppapaikkaa jonottaa kolmisenkymmentä yritystä, Kauppakeskus Mylly Oy:n toimitusjohtaja Pertti Vikkula kertoo.
- Mylly on asiakasmäärään suhteutettuna Suomen toiseksi tehokkain kauppakeskus. Keskimääräinen kertaostos on 33 euroa. Asiakkaita käy noin tunnin ajomatkan säteeltä, heistä 35 % tulee Turusta.
Mylly Oy:n leivissä on 70 työntekijää. Kaikkiaan keskuksen yritykset työllistävät 920 ihmistä. Alkuperäisistä yrityksistä on vaihtunut kymmenen prosenttia, mutta esimerkiksi viime vuoden kolmivuotisista sopimuksista ei lopettanut kukaan.
- Ensimmäiset toimintavuodet on kehitetty mahdollisimman monipuolista konseptia. Vaikka meille on paljon tulijoita, emme ota aina jonon ensimmäistä. Arvioimme aina yhdessä yrityksen kanssa mahdollisuutta menestyä tässä konseptissa, Vikkula kertoo. Myllyyn on keskittynyt paljon muodin ja vapaa-ajan liikkeitä, viimeisimpänä maaliskuussa avattu urheiluliike Stadium. Pitkään kaivatun apteekin suhteen odotetaan ratkaisua tämän vuoden aikana. Luvat myöntää Lääkelaitos.
Tyypillinen Myllyn asiakas on 25-44 -vuotias, omalla autolla liikkuva nainen. Kolmetuhatta parkkipaikkaa ovat toistaiseksi riittäneet jopa jouluruuhkien ja heinäkuun alennusmyyntien aikana. Tulevaisuudessa Myllyn alueen liikenne tulee kasvamaan, ensi vuonna avattava Ikea vetänee asiakkaita koko Etelä- ja Lounais-Suomen alueelta.
- Tarkoituksena on tehdä Sarkamaantiestä koko aluetta yhdistävä yhdystie, Vikkula kertoo.
![]() |
Tänä vuonna Myllyyn odotetaan noin neljää ja puolta miljoonaa asiakaskäyntiä, toimitusjohtaja Pertti Vikkula kertoo. |
-pv.