Kova jäätalvi osoitti lounaisten satamien edullisen aseman
Naantalin sataman liikenne on kasvanut viime vuodesta. Satamajohtaja Kari Rahja kertoo, että erityisesti suuryksikköliikenteessä kasvu on ollut merkittävää.
- Mennyt kova jäätalvi muistutti taas kerran siitä, että Lounais-Suomen satamat ovat liikenteellisesti varsin hyviä ympäri vuoden. Hyvin sujuva liikenne vaikuttaa tietysti myös rahdin hintaan, Rahja muistuttaa.
Naantalissa toivotaan, että valtion budjetista löytyisi rahaa sataman kulkusyvyyden syventämiseen 15,3 metriin. Kaupungin kantasuunnitelmassa hahmoteltuun satama-alueen käyttöön ollaan tyytyväisiä, joskin ratapihan mahdollinen pienentäminen nähdään uhkana.
Matkustajaliikenne Naantalin satamasta lisääntyy tänä vuonna. Finnlinkin viime vuonna alkanut Kappellskäriin matkaava vuoro muuttuu pelkästä aamuvuorosta ilta- ja aamuvuoroksi.
- Matkustajaliikenteen kehitykseen tulee vaikuttamaan tax-free -tuliaisten vapautuminen. Saattaa käydä niin, että laivoilla ei tax-free -myynti enää kannata sen jälkeen, kun muista EU-maista saa tuoda tuliaisia paljon aiempaa enemmän, Rahja sanoo.
Valmetin tulevaisuus huolena Ugissa
- Valmet Automotiven tilanne vaikuttaa suoraan sataman tilanteeseen, satamajohtaja Esa Soini Uudenkaupungin Hepokarin satamasta sanoo. Hepokarin satama on ollut Valmetin tuonti- ja vientisatama ja Valmetin toiminnan supistuminen kuihduttaa myös sataman toimintaa.
- Saa nyt nähdä, miten Porchsen valmistuksen käy, toivotaan, että se jatkuu. Tulevaisuuteen on pakko uskoa ja satamaa on varustettava kilpailukyyvn säilyttämiseksi. Uudenkaupungin valtuustossa on parhaillaan käsiteltävänä uuden varastohallin rakentaminen. Lisäksi teemme töitä vuoden loppuun mennessä haettavan ympäristöluvan ja ensi vuoden puolella täytettävän EU:n ympärisödirektiivin parissa, Soini kertoo.
Turun sataman liikenne kasvoi
Turun sataman liikenteessä on tänä vuonna ollut kolmisen prosenttia kasvua viime vuoteen verrattuna.
- Varsinkin suuryksikköliikenne on ollut viime vuotta parempaa, satamajohtaja Christian Ramberg kertoo.
Huhtikuun alussa sataman alueella Pansiontien varressa otettiin käyttöön Skandic Transin uusi logistiikkakeskus. Keskus tarjoaa vienti- ja tuontikuljetuksiin liittyviä terminaali-, varastointi- ja siirtokuormauspalveluja.
Turun Vapaavarasto Oy on käynnistänyt alueellaan kolmentuhannen neliömetrin suuruisen varastohallin rakentamisen. Hallin on määrä valmistua elokuussa.
SeaRail EEIG:n käyttöön valmistuu ensi tammikuussa yli kolmentuhannen neliön suuruinen siirtokuormausterminaali. Terminaalissa voidaan sääoloista riippumatta siirtokuormata niin eurooppalaisella kuin kotimaisella raideleveydellä olevia vaunuja.
Akselipainot nousevat rautateillä
Asemapäällikkö Erkki Mäkinen VR Cargolta kertoo, että liikennettä on ollut selvästi viime vuotta enemmän.
- Junalauttayhteydet toimivat hyvin ja koska sataman liikennemäärät ovat kasvussa, myös meillä on enemmän liikennettä, Mäkinen sanoo.
VR on nostamassa rataverkon akselipainoja 22,5 25 tonniin. Samalla vaunukalustoa muutetaan vastaamaan korotettua painoa. Tarkoitus on palvella erityisesti kemian- ja metalliteollisuuden kuljetuksia.
- Ensimmäiset uusien painorajojen mukaiset rataosuudet ovat jo koekäytössä Porin Mäntyluodossa. Myös Turku-Toijala -rata on tulossa mukaan, Mäkinen kertoo.