Yhteiskunta maksaa toista tuhatta kuorma-autokorttia joka vuosi
Ammatilliset aikuiskoulutuskeskukset ovat ottaneet yhä suuremman siivun kuorma-autokorttimarkkinoilta. Autokoulualalla pelätään, että tulevaisuudessa koko ammattiliikenteen koulutus on yhteiskunnan huostassa.
- Ongelma on se, että valtio tukee aikuiskoulutuskeskuksia, minkä seurauksena opiskelijat saavat ajokorttinsa jopa ilman, että heidän pitää maksaa siitä. Tämä on vastoin kaikkia reilun kilpailun sääntöjä, Varsinais-Suomen Autokouluyhdistyksen puheenjohtaja, yrittäjä Jouni Koli sanoo.
Ammattikuljettajakoulutuksen säännökset ovat tiukentumassa. 1.1.2008 jälkeen ammattikuljettajana saa työskennellä vain ammattipätevyyskoulutuksen suorittanut kuljettaja. Sitä ennen pelkkä kuorma-autokortti on oikeuttanut ammattimaisen kuljettajana työskentelyn. Alussa EU-direktiiviin nojaava laki koskee linja-autoliikennettä ja vuotta myöhemmin myös tavaraliikennettä. Kuorma-autokortin samoin kuin ammattikuljettajatutkinnon voi suorittaa vasta 21-vuotiaana, kun henkilöautokortin saa jatkossakin 18-vuotiaana. Ammattipätevyyskoulutus on huomattavasti pidempi kuin nykyinen kuorma-autokorttikoulutus.
- Uudet määräykset ajavat koulutusta yhä enemmän oppilaitoksiin. Suomessa on kattava yksityinen autokouluverkko, jolla olisi valmiuksia hoitaa ammattikuljettajakoulutus vaikka kokonaan. Tosin yksin autokoulutkaan eivät pysty selviytymään tulevasta ammattikuljettajien koulutuksesta. Mutta asia on myös toisinpäin, aikuiskoulutusjärjestelmäkään ei pysty yksin selviytymään kaikesta koulutuksesta. Me taas emme pysty kilpailemaan oppilaista, mikäli autokouluille ei makseta korvausta samoin perustein kuin ammattikurssikeskuksille tai ammatti-instituuteille, Koli sanoo.
Autokouluala on ollut ahtaalla viime vuodet. EU vei alalta tarveharkinnan ja vuosi 1994 toi 22 prosentin arvonlisäveron.
- Hintoja ei ole voitu nostaa juuri ollenkaan, ajokortin reaalihinta on tällä hetkellä jopa alhaisempi kuin kymmenen vuotta sitten.
![]() |
Ajo-opetus halutaan näköjään yhteiskunnan huostaan, vaikka ajan henki muuten suosii yksityistämistä, autokouluyrittäjä Jouni Koli sanoo. |
-pv