Polttoaineen hinta ja Venäjän liikenteen ongelmat ahdistavat kuljetusalaa
Polttoaineen hinnan pysyttely korkealla haittaa edelleen kuljetusalan kannattavuutta, Suomen Kuorma-autoliiton varapuheenjohtaja Raimo Nikkanen toteaa.
- Irakin kriisi vaikutti kaikkialla maailmassa myös kuljetusalaan. Vaikka polttoaineen hinta on nyt tullut hieman alaspäin, se on kuitenkin korkeammalla kuin vuosi sitten, hän toteaa.
Venäjän liikenteen ongelmat jatkuvat. Venäjän rajalla suomalaiskuljettajat törmäävät aina uusiin ja vaihtuviin määräyksiin.
- Ratkaisuksi on jopa esitetty, että suomalaisyritysten pitäisi perustaa yrityksiä Venäjälle, jotta toiminta olisi helpompaa. Me lähdemme kyllä siitä, että suomalaisen yrityksen on voitava toimia Suomesta käsin, Nikkanen sanoo.
Yli 16-tonnisten uusien autojen hankinta on tänä vuonna ollut vilkkaampaa kuin viime vuonna tähän asti. Osaltaan asiaan vaikuttavat yritysten patoutuneet investointitarpeet.
- Toisaalta se on osoitus siitä, että kuljetusyrityksissä uskotaan vaikeuksista huolimatta parempaan tulevaisuuteen.
EU:n laajeneminen tuonee uutta kilpailua myös Suomen kuljetusmarkkinoille. Suomen Kuorma-autoliitossa tulevaisuuteen valmistaudutaan Strategia 2010 -ohjelmalla, jonka puitteissa alan kilpailukykyä pyritään kohentamaan. Muun muassa kuljetusyritysten verkottumista pyritään edistämään ja tuomaan kuljetuksille näin lisäarvoa.
- Myös sukupolvenvaihdokset ovat kuljetusalallakin ongelma. Kun ala vielä on varsin pääomavaltainen, on nuorten vaikea ottaa yrityksiä haltuunsa vaikka jatkamishaluja olisikin. Yhteiskunnan pitäisi kehittää vakuusjärjestelmiä, sillä juuri riittämättömät vakuudet ovat usein syynä siihen ettei kuljetusyritykselle löydy jatkajaa, Raimo Nikkanen sanoo. -pv.
[51_nikkanen.jpg]
![]() |
Yritysten sukupolvenvaihdoksista tulee muutamassa vuodessa niin suuri ongelma, ett? nyt on teht?v? kaikki mahdollinen niiden helpottamiseksi, Finnveran aluejohtaja Markku Laineenoja sanoo. |