E 18 valmistuu kolmenkymmenen pääurakoitsijan voimin

Muurlan ja Lohjan välisellä E 18 moottoritietyömaalla työskentelee tällä hetkellä noin 450 ihmistä ja 200 konetta. Turku-Helsinki -moottoritien viimeisin osuus avataan liikenteelle 15.11.2008.

- Työt ovat aikataulussa Työyhteenliittymä E 18 projektijohtaja Esko Mulari sanoo.

Tien rakentaminen on jaettu noin kolmenkymmenen pääurakoitsijan kesken. Pääurakoitsijat käyttävät omia aliurakoitsijoitaan. Tiehallinnon tilaaman työn rakennuttaa Tieyhtiö Ykköstie Oy, jonka osakkaita ovat Skanska Infrastructure Development Ab, Laing Roads Ltd ja Lemminkäinen Oyj. Suunnittelusta, rakentamisesta ja kunnossapidosta vastaa Työyhteenliittymä E 18, jonka muodostavat Skanska Tekra Oy ja Lemcon Oy. Tieyhtiö Ykköstie Oy teki Tiehallinnon kanssa 24 vuoden palvelusopimuksen viime lokakuussa. Moottoritie siirtyy kokonaan Tiehallinnolle vuonna 2029.

Paimiolainen Veljekset Kovanen Oy vastaa moottoritien alusrakenteista kahdeksan kilometrin osuudelta. Työmaalla on kymmenkunta omaa miestä ja parikymmentä alihankkijaa.

- Olimme mukana myös edellisellä moottoritieosuudella, silloin aliurakoitsijoina, työpäällikkö Timo Sura kertoo. Veljekset Kovanen muun muassa siirtää joka päivä vähintään 4000 kiintokuutiometriä louhittua kalliota ja maata tien pohjaksi. Kaikki tielinjaukselta louhittava kiviaines käytetään tien rakentamiseen. Muurlan ja Lohjan välille louhitaan avolouhintakohteiden lisäksi seitsemän kaksoistunnelia, joiden yhteispituus on 5,2 kilometriä.

Laatu- ja turvallisuusmääräykset tiukkoja

Kaikilta moottoritietä rakentavilta yrityksiltä vaaditaan laatu- ja ympäristöjärjestelmä. Laadunvalvonta hoidetaan pääosaksi omavalvontana, mikä tietää uutteraa raporttien täyttämistä.

- Laatujärjestelmän sertifiointia ei vaadittu, muuten ehdot ovat varsin tiukkoja. Myös turvallisuusmääräykset ovat vaativia, L & S Systems Oy:n toimitusjohtaja Reijo Laurén kertoo. Uudeltamaalta oleva yritys vastaa kahden ja puolen kilometrin mittaisen tieosuuden rakentamisesta. Yrityksestä on kymmenen miestä tietyömaalla, aliurakoitsijoita tullaan käyttämään tarpeen mukaan.Työtilanne on nyt tiedossa noin vuodeksi eteenpäin.

Tien valmistuminen aikataulussaan vaatii melkoista joukkuetyöskentelyä. Jos kaivinkoneen ohjaamo jää aamulla tyhjäksi, ei muillakaan ole sinä päivänä paljon tekemistä.

- Työmaalla on toistaiseksi kaikki sujunut. Autoilijoilta voisi toivoa enemmän ymmärtämystä rakennustyötä kohtaan. Tuntuu siltä, että tietyöstä varoittavia liikennemerkkejä ei huomata lainkaan, Ari Salonen L & S Systemsistä sanoo.

51,3 kilometrin mittaisen Muurla-Lohjan -tien rakentaminen maksaa 299 miljoonaa euroa. Tunnelit ovat suurin yksittäinen menoerä, sillat, joita on 76, tulevat seuraavina. Näkyvin osa, tien päällyste, nielee vain kaksi prosenttia kustannuksista. Viimeisen osuuden valmistuttua Turun ja Helsingin väliä saa ajaa koko matkan nelikaistaista moottoritietä pitkin. E 18 on osa Pohjolan kolmiota, yksi EU:n nimeämiä tärkeimpiä liikenneverkon kehittämiskohteita. Suomessa on tavoitteena toteuttaa koko tieosuus Venäjän rajalle asti moottoritienä vuoteen 2015 mennessä.


Muurlan ja Lohjan väliin tulee muun muassa seitsemän tunnelia ja 76 siltaa, projektijohtaja Esko Mulari kertoo.



Kalliot louhitaan, suomaahan ajetaan valtavat määrät kivimurskaa ja näin moottoritie hahmottuu hitaasti keskelle metsää. Timo Sura (oik.), Reijo Laurén ja Ari Salonen tekevät pitkää päivää muiden 450 tienrakentajan joukossa.

-pv.

Julkaistu 05/2006        
Turun Timanttisahaus Oy

Turun Timanttisahaus Oy

Timanttiporaus, Timanttisahaus

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Naantalin Kylpylä

Matkailijantie 2, Naantali

www.naantalispa.fi

Kokoukset, juhlat, näyttelyt, tyhy-päivät, majoitus- ja ravintolapalvelut, sauna- ja allasparatiisi, oheisohjelmat.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa